Så kan man pusta ut igen.
Nu har vi varit på årets utvecklingsamtal på Linnéas skola och allt var bra.
Linnéa hänger med i skolan och har "hög kapacitet" för framtiden. Men det krävs engagemang och jobb för att prestera. Läraren lät lite prestationsinriktad, manligt drag? och pratade mycket om högstadie och prover och att hänga med. Han nämnde oxå att de nu kan få dela upp klassen efter förmåga. Tyckte jag lät bra, men krävs att man gör det på rätt sätt så att inte blir en uppdelning i "dålig/bra" fin linje att balansera på. Samtidigt som jag inte vill sätta för mycket press och ställa för höga förväntningar på Linnea så hon drabbas av prestationsångest.
En annan bra inställning är att lärarna förväntar sig och jobbar på att barnen själv ska ta ansvar för sina läxor. Något som linnea gör även om hon nämnde att hon är bra på att göra dem men dålig på att lämna in. sen tjatade de som vanligt om läsningen, tycker linnea läser mycket och läser bra, men det ska man tydligen göra ännu mer och just nu läser hon en biologibok som hon ville läsa klart medan läraren försökte erbjuda andra böcker som hon kunde få låna. Om hon nu gillar biologi låt henne läsa om det. Finns intresset där går det ju 100ggr lättare att läsa och boken riskerar inte att bli liggande.
Vi pratade även en del om en pojke med ADHD prognos i klassen och att de i angered hade som policy att ha dessa intregerade i den "vanliga" skolan. Helt ok för min del så länge det inte stör de övriga eleverna för mycket. Men kan inte riktigt förstå tänket eftersom ADHD barn känns som de behöver helt andra rutiner och för deras del hade det varit bättre att få gå i en "specialklass" anpassad efter deras behov.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar