Jag skrattar och suckar när man får in ärenden från användarna där de är upprörda över att de inte får mail från en av deras sammarbetspartners. @xxxx.ro
Användaren har skrivit ungefär såhär:
"Var snäll och informera mig om vem som har bestämt att lägga till våran email till "blacklist" utan att bekräfta detta med oss!!!???
Det här är en oacceptabel situation som helt hindrar vår affärsverksamhet.
Var snäll att se till att det inte händer igen."
Det är vid sådana tillfällen man får bita sig i tungan och tänka till både en gång och två så man inte skickar iväg ett tyket och nedlåtande svar. Typ:
"Ok jag ska ta bort spamfiltret så att du får ALLA mail i framtiden. Haha klaga inte hos mig om du får sitta hela dagarna och radera SPAM! Men du kanske gillar porrerbjudanden. Faktum är att dina sammarbetspartners kanske är i den branchen?"
Efter en hel del övervägande skriver jag istället.
"Hi XX
Att vi använder ett globalt SPAM filter är bestämt av Information security och XXX IT avdelning.
Den senaste veckan mottog vi 2 086 062 mails till vår domain och 71% av mailen var SPAM och stoppades av SPAM filtret. Vi hade 1 477 mail som var infekterade med virus som även de stoppades. Om inte SPAM filtret stoppade dessa mail så kan du lätt förstå att du skulle få 71% mer mail i din inbox som bara var SPAM.
Din sammarbetspartners mail domain var inte svartlistad men utifrån flera kriterier i mail addressen så var den felaktigt betraktad som SPAM.
Det globala SPAM filtret är inte till för att göra saker svårare för er, det är till för att skydda er.
Mvh
Sandra"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar