torsdag 17 juli 2014

Ridning & funderingar

Jag har ridit ganska flitigt de senaste dagarna. Båda hästarna både måndag-onsdag


Amanda käns mer energisk nu när hon går i en begränsad sommarhage med  ganska mycket mat. Jag ser hur hon blir rundare och rundare om magen, i början tyckte jag hon mest var luft och vatten - dvs uppsvullen, men nu börjar hon nog lägga på sig lite oxå, tycker att halsen blivit lite bredare. Så nu är det motion, motion, motion som står på schemat för lilltjejen. Hon är prio 1 på "att motionera" listan. Så konditionsturer ute med mycket galopp och dressyr i paddocken - där hon känts fin men går väldigt gärna och krullar ihop sig i en väldigt låg form - så jobbar på att få upp hene lite, hon är lite mindre stel i sidorna, men i paddocken tycker hon det är jobbigt att galoppera. Käns även som att sadeln ligger lite längre fram, troligen pga magen :p


Jossan är ganska energisk, men känns lite som hon går med handbromsen i och hon käns väldigt tung i handen. Vilket lätt gör att jag blir hård i handen :p Jobbar mycket med halvhalter för att få igång bakkärran och få henne att lätta fram. Inte lätt när ryttaren ska orka rida. Går iof bättre och bättre att sitta ner i traven, insåg igår att för att få en bra nesuttensits i traven är det lika bra att förbereda den redan i skritten - uppenbart eller hur, men svårt att få kroppen att göra det med. Insåg även detta:


På en häst med bra egen balans, döljer hästen dina fel som ryttare. På en häst med dålig egen balans, speglas dina fel som ryttare exponetiellt. :p attans att jag skaffade en häst  med dålig balans ;)


På uteritterna jobbar jag med att få henne att gå i en bättre galopp, inte bara konditionsträning, utan nu även samling och styrka, få henne att vara där på hjäperna som alla tränare så fint säger. Dvs få henne att ta i lite med bakbenen, mer energi bakifrån, få upp framdelen lite, kunna gå i ett samlat tempo utan att falla framåt av farten. Konditionstränar även på galoppen i paddocken och att försöka galoppera fler varv - ryttaren som oxå behöver jobba på sin kondition är nog mer begränsande faktor eftersom hon tycker det är ganska jobbigt efter ett par varv.


Skynda långsamt! och ha tålamod och försök inte forcera fram för mycket är mottona i min ridning just nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar