fredag 13 mars 2015

Torsdag


Strålande sol och frost imorse, knappt någon blåst. Både torsdag och Fredagsmorgonen - på onsdagen samma väder men lite mer blåsigt.


Jag har varit uppe på morgonen och tagit av hästarna täckena och släppte över dem till skogshagen. idag - fredag stod de och väntade vid grinden så de visste nog vad som var på G. Vad snabbt de lär sig nya rutiner. Igår lät jag Amanda gå själv medan jag hade jossan i grimskaftet - men lillponnyn gav sig ut en sväng på gräsmattan men kom skuttande när jag ropade, så imorse tog jag ponnyn och så fick stora hästen följa med på släp - hon var lite lydigare. men kan nog inte fortsätta att låta dem gå fritt för när gräset växer högre på utsidan lär det nog locka mer än hagen.


Igår red jag russet i paddocken - övningar inför LB. två veckor kvar :o Övade på 10m volter i trav - gäller att få med dendär utsidan. och volter i galopp - 15 meter - här har vi mer att jobba på - bättre galoppkvalitee - mer eftergift - mer samling. Sist men inte minst övade vi på lite halter från trav - svårt att bibehålla formen och samtidigt få henne att stanna, driver jag på för mycket vägrar hon att stanna. hm driva in i halten - får nog googla lite på hur man gör det på bästa sätt ;)


Jossan fick ett tömkörningspass i ridhuset lite senare, hon såg lite stel ut och inte lika eftergiven - sökte sig inte ner så bra - men kan vara lite stel/träningsvärk från dagen innan när hanna red ut. det låg lite bommar ute som vi travade över, - nyttigt. och så lite galopp. Men vi blev lite osams i skänkelvikningarna i skritt  där jag ville få henne mer rakriktad och att hon inte "springer iväg" och tappar ytterbogen och tvärar för mycket. svårt detdär.



Igår fick vi även ny höleverans av bonden - två storbalar hö (ca 200kg/st) såg ut att var fin kvalitee och den stora hästen fick "handmatas" med sitt kraftfoder eftersom hon verkade föredra det "nya" höet - suck hästar. Fick jaga bort Amanda som var där och försökte sno kraftfoder när Jossan gick därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar