fredag 15 januari 2010

Citat Jack Handey

Nu har jag gjort en ny upptäckt. Jack Handey är författare och skriver främst för amerikansk TV där han är inne på sin åttonde säsong på 'Saturday Night Live'. Han har även skrivit för flera kända amerikanska tidskrifter.

Tankvärdheter:

Om du skulle vara deltagare i ett krig, kasta en sån där gul paprika mot fienden i stället för en handgranat. Kanske skulle det få dem att fundera på hur idiotiskt kriget är, och medan de tänker, kan du kasta en riktig granat mot dem.

Jag hoppas att livet inte är ett stort skämt, för jag fattar det inte.

Synd att du inte kan köpa en voodoojordglob och sedan snurra på den fort som fan och skrämma skiten ur alla.

I stället för att bygga större och hemskare vapen, tycker jag att vi borde tänka på att använda de som vi redan har bättre.

Det är lätt att ta lite timmer och spikar och en såg och sedan försöka bygga något. Vem som helst kan göra det. Men vad som är svårt är att ta en tupplur medan någon håller på och hamrar och sågar.

Jag tycker inte att clowner är roliga. Jag tycker faktiskt att de är skrämmande. Jag har undrat var denna övertygelse kommer ifrån, och jag antar att det är från den gången jag gick till cirkusen och en clown dödade min pappa.

Laurie blev förnärmad då jag använde ordet 'spyor'. Men det är vad jag tyckte att hennes mat smakade.

Om ett barn frågar dig varför det regnar, tror jag att det hade varit sött att säga 'att Gud gråter.' Och om han frågar varför Gud gråter, skulle det också vara sött att säga 'Antagligen över något som du har gjort.'

Jag antar att jag har varit kung i ett tidigare liv, för jag tycker om att folk gör vad jag säger till dem.
En dag var jag på morfars gård och han frågade mig om jag ville se då han högg huvudet av en höna. Jag sa nej, men han sa till mig att komma med ändå, det skulle vara bra för mig.
Det var det inte. Det var hemskt. Blod som sprutade överallt. Morfar som sprang runt och skrek, och värst av allt, morfars finger som llåg och sprattlade efter att det hade huggits av.
Om detta är "bra" vill jag inte veta vad som är "dåligt".

Om träd kunde skrika, skulle vi då vara så snabba med att hugga ned dem? Kanske, om de skrek hela tiden, av ingen speciell orsak.

En sak som barn gillar är att bli lurade. Till exempel, en gång skulle jag ta med min brorson till Disneyland, men i stället tog jag med honom till en gammal nedbrunnen fabrik. 'Oh nej,' sa jag, 'Disneyland har brunnit ner!'
Han grät och grät, men jag tänkte att djupt inom sig tänkte han att det var ett himla bra skämt. Jag körde då iväg mot det riktiga Disneyland, men det började bli sent.

Ett barns ansikte kan säga allt, speciellt mundelen av det.

Finns det något vackrare än en vacker, vacker flamingo som flyger förbi framför en vacker solnedgång. Och den har en vacker ros i näbben, och den håller en vacker tavla i sina fötter. Och en sak till, du är full.

Jag kan föreställa mig en värld utan krig, en värld utan hat. Och jag kan föreställa mig oss attackerande den världen, eftersom de inte skulle vänta sig det.

En sak som vampyrbarn nog får lära sig i ett tidigt stadium är att inte springa med en spetsig träpinne.

Någon sa till mig hur skrämmande det var hur mycket matjord som försvinner varje år, men då jag berättade samma historia vid lägerelden var det ingen som blev rädd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar