måndag 11 maj 2015

Berlin Maj 2015

Så har vi sependerat en långhelg i Berlin.


Jag kan konstatera att de kör med samma eluttag så man behöver inga resadaptrar.
Det kan var trassligt att ta ut pengar på plats då de flesta bankomater lägger på en procentavgift på uttagen och ungefär 50% av alla ställen (affärer, restauranger) tar inte kort (mastercard) så det bästa är att ha kontanter.


Var är typisk Tysk mat? Svaret blev
Curry Wurst & kringlor :) Vi åt nudlar (Wok to walk), snitzchel, grekiskt, pizza, sushi/japanskt, KFC, Curry wurst mm


Notera är att många är faktiskt ganska dåliga på engelska och ibland gick det sådär att beställa.


Hans barn ville gå på Zoo och ha sugrör till sin dricka - Jag däremot tog med mitt barn till Asiatiska konst museeum som låg lite utanför centrum - och där jag lyckades sätta igång larmet när jag lutade mig fram för långt för att ta kort - och jo jag hade kollat så man fick fotografera - utan blixt. Efter att ha shoppat lite så tröttnade hon ganska snart på berlin och ville helst spendera tiden på rummet och kolla på sin padda - Ja det är tacksamt att ha med barn - :p


Det blir dyrt när man har barn med sig och äter ute :p
Vi hittade bla Sparris - som det var säsong på & mogna jordgubbar :)


Buss och tunnelbana gick ganska bra att åka, det billigaste alternativet blev att köpa en gruppbiljett för en dag - man fick åka upp till 5pers - men då gäller det att hålla ihop. Köpte även lite singelbiljetter. Deras app för Berlins kommunala nät (BVG) var bra på att leta upp resor men urkass när det gällde att guida när man skulle promenera mellan ställen - ofta visade den vägar runt kvarter när man kunde genat. Det visade sig dock att de hade en del underhållsarbete i tunnelbanan som gjorde att det var lite krångligt att leta upp rätt linjer ibland. Tunnelbanan består av två "nät" U och S, Att byta mellan U & S nätet var inte helt lätt. Ibland fick man gå upp ovan jord gå ett kvarter och sen ner igen. Jag gillade att åka buss - då ser man en hel del och det kändes ganska enkelt då de flesta bussar gick till ett par knytpunkter - Zoot och många gick till Olivear platz där vi bodde.


KADEWE - var ett dyrt märkesvaruhus med priser därefter, men lite kul att gå och kolla. Bättre shoppingställen & mer prisvärda hittade vi på den gatan som KADEWE låg på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar