torsdag 9 juli 2015

Mediahets och ryktet går - alsikeklöver

Någon publicerar ett par "skräckfoton" på en stackars häst med en mule som ser ut som den fått 3:e gradens brännskador, nämner att detta beror på en allergisk reaktion pga en klöversort - detta börjar spridas och plötsligt är hysterin igång. alla undrar har jag Alsikeklöver i min hage? kommer mina hästar plötsligt att se ut som hästen på fotona. Min häst har fått ett litet utslag på mulen är det en allergisk reaktion?


Jag undrar, hur många hästar är det egentligen som drabbats av denna typ av allergisk reaktion, under mina 26år i hästvärlden har jag aldrig hört talas om detta syndrom. Är det verkligen klövern som orsakat den väldiga reaktionen på mulen och varför har inte ägarna reagerat tidigare? Jag kan inte tänka mig att hästen från den ena dagen till den andra började käka klöver och nästa stund hade fått den såriga mulen.


Jag är skeptisk och ser ingen orsak till att börja leta efter alsikeklöver i mina hagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar