tisdag 25 juni 2013

Vinkelvolten - sladda paddocken


Såhär ser min hemmagjorda sladd ut. lite smal för att "sladda" paddocken så det blir många varv. har funderat på att sätta fast ett par extra plankor för att dels putta in sanden från kanterna och dels för att täcka en större yta. men får se.

En "liten" pall, en större sten, fästa vid svängeln med en kedja.


Amanda i sin jobbutrustning. Lokan är egentligen lite för stor för henne - cob storlek, men har fäst den övre delen i de ringarna där tömmarna egentligen ska löpa igenom och har fått "upp" lokan lite högre upp så den ligger bättre. Draglinjen är bra och gjorden är lite lös - behöver göra ett par till hål men då får jag nog ta med selen till en skomakare för att hålslagaren är lite för klen för det tjocka lädret.

Sladdningen gick bra förrutom när matte fumlade med mobilen för att ta kort på draglinjen. Det straffade sig direkt när Amanda svängde ut med rumpan och fick ett spel när hon fick draglinorna mellan benen och började dra runt med "sladden" bakom sig. som tur var höll jag kvar i ena tömmen och hon sprang på en väldigt liten volt kring mig. Det tog ett par varv innan hon stannade, hon liksom fastnade i vinkelvolten. men när hon väl sansade sig så kopplade jag ifrån svängeln och tog det steg för steg igen och när jag fick på sladden igen så var det ingen fara. Har man bara fokus på vad man gör så blir det oftast bra.

Nu har vi sladdat halva paddocken, vi tar hela när vi kommit igång lite mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar