onsdag 20 augusti 2014

Clinic österslätt

I helgen - fredag - sönd var det clinic på österslätts gård.


Cavaletti och hoppning på fredag em/kväll med korvgrillning
Dressyrträning lördag & söndag. Med lunch, fika och middag - fick en väldigt god typ av "tacogratäng" som jag måste få receptet på, jag var glad att jag hade tidiga tider för jag får sån magknip om jag ska rida på full mage. Ja jag var kanske inte riktigt lika glad på söndagsmorgonen men 10 var ändå en överkomligt tidig tid. Vi hade tur med vädret, fredagen och lördagen var fint väder, inte för varmt och lite sol/molnigt. På Söndagen hade SMHI prognosen att det skulle regna ganska mycket hela dagen. Men det regnade lite när jag red och sen kom det någon skur senare på dagen men i övrigt var det uppehåll.


På fredagens hoppning var jag med på Amanda, hon var lika positiv som hon nästan alltid är. Hon gjorde inga utbrytningsförsök och hoppade allt jag styrde henne på. Vi hoppade ganska låga hinder. På en del hinder fick vi lite dåligt med sprutt i bakbnenen, så fokuset blev mycket att få henne i en bra galopp, inte ha händerna för högt utan sänka och ge lite mer eftergift och låta henne hitta balansen själv. Vi hoppade två hinder som stog snett i paddocken, som ett v. sen la vi till två hinder på långsidan och hoppade lite "bana". Får jobba mer på kondition och galopparbete. Lite krångel med högergaloppen och att hon istället fattade vänster men kanske berodde mer på slarvig ridning och att hon har lättare för vänstergaloppen.


På lördagen red jag Jossan. Hon kändes väldigt sur till att börja med, så försöka få henne att bara tänka framåt och inte kräva för mycket i uppvärmningen, som vanligt lite sent ute så jag han inte värma upp så länge som jag hade önskat. Men ganska snart så släppte hon och även om hon inte visade sig från sin absolut bästa sida så var hon helt klart godkänd. Se till att ha henne ställd och med eftergift i innersidan. Övergångar mellan trav och galopp där jag ska tänka trav innan jag saktar av. Ulle berömde hennes baklår :) Gäller bara att få henne att använda dem istället för att ta sig fram på frambenen.


På söndagen red jag Amanda, övergångar mellan trav och galopp  med galopp i kortare sträckor där hon ska ha kvalite i galoppen och inte kvantitet, ha en energisk och framåt trav innan fattningen - för att orka och en avsaktning där hon direkt tänker framåt i traven. Finare galopp i höger varv även om fattningarna är svårare i högergaloppen, blir lätt fel om man inte har henne eftergiven i innersidan och ställd inåt. Ulle tyckte hon var mer liksidig än tidigare när hon sett henne.


Victoria red jossan på söndag eftermiddag, jossan surade lite i början och testade victoria genom att svänga in baken åt vänster när victoria tog tyglarna. Men när de började trava så löste det sig. Såg bra ut, Victoria fick träna mycket på att känna känsla och tänka efter vad hon gör med sin kropp och Jossan såg ganska nöjd ut när hon väl blivit lite varm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar