torsdag 21 augusti 2014

Flyttstädning - ovanför köksskåpen

Då var det dags igen, flyttstädning, och när man flyttstädar hamnar man lätt på dedär ställena som man undviker att städa i vanliga fall.

Igår gjorde jag rent ovanpå kökskåpen. Här samlas ju mängder av flott och damm. Egentligen helt faschinerande hur det kan bli såhär.

När jag städar är jag ju ganska bestämd vad jag vill använda för medel. Grumme Grönsåpa & gulsåpa (till golv)! Det är det oslagbart bästa, i andra hand Vim, och i sista hand något allrengöringsmedel. Jag använder en liten rengöringssvamp - obs använder alltid de med vit skrubbyta då dessa inte innehåller slipmedel. och har en microduk & en hink med varmt vatten.

Började med att ta rikligt med såpa på svampen och skrubba och utan att ta till med alltför mycket våld så löste sig skiten upp och när den släppt taget så torkar man av med den blöta och urvridna microtrasan. Sen ändrade jag taktik och strilade/hällde såpan direkt från flaskan i smala strimmor tätt, över ytan som skulle skrubbas, lät det verka ett par minuter innan jag gav mig på med blöt svamp. Det funkade ännu bättre.

Här ser ni resultatet före och efter.

Obs som ni säkert listat ut, det är ganska bra om man börjar att städa uppifrån och går neråt, det droppar och rinner lite så resten av skåpen och luckorna kommer få sig en omgång imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar