måndag 30 mars 2009

Besiktning av Gaston

Gaston skulle besiktigas på fredagen, jag väntade mig ett samtal samma kväll men väntade förgäves. Det kändes olycksbådande att Lena inte hörde av sig och på lördagförmiddagen skickade jag ett SMS till henne. Jag var ju tvungen att veta om jag skulle höra med de andra i stallet om det gick bra att han flyttade in på söndagen om han nu skulle komma. Lena ringde ganska omgående och hade dåliga nyheter. Eller tja det beror väl på hur man ser det. Han hade inte gått igenom besiktningen. Gaston hade visat reaktion på tre ben, ena frambenet 1grad. andra frambenet 3 grader och bakbenet på andra sidan 3grader. Hon hade pratat med en till veterinär förrutom den som utfört besiktningen och den veterinären hade tyckt att det hade varit bättre om han visat reaktion runtom och tyckte ev att han skulle gå på en metacamkur för att se om det hjälpte. Lena sa att det är nog inte så stor mening att göra en större hältutredning på en såpass gamal häst.

Det vi kom fram till var väl ungefär detta:
*Han kom direkt från hagen
*Han är trots allt 18 år och det är sällan gamla hästar är helt rena på böjprov.
*Han är inte igång.
*Han var pigg och mycket framåt.
*Han visar ingen tecken eller ojämnhet när hon ridit
*Han visade ingen reaktion vid longering.

Dvs allt pekar väl mer på att han egentligen är frisk och jag känner mig ändå positiv till att ta honom på foder. Det är bättre att rida igång honom och se om han blir halt, vilket vi båda trodde att risken var ganska liten. Skulle han bli halt så får man ta det den dagen, det är ju inte så långt till sommarbetet.

Lena ringde en andra gång senare på dagen och berättade att hon bestämt sig för att hoppa över metacamkuren, det är inte så bra för magen och Gaston hade ett mindre kolikanfall i höstas. Hon skulle istället ta ut en kiropraktor på onsdag som skulle få känna igenom honom och se om det är något muskulärt. Vi ska höras på onsdagkväll och se hur vi ska göra. Förhoppningsvis så kommer han på lördag. Jag har redan viftat bort alla mörka moln om sjuka hästar, jag vill bara att Gaston ska vara hos mig nu! :D Jag nämnde även att jag ev kunde ta hennes 5åriga unghäst Fargo annars om det inte blev något av med Gaston. Det är ju en tanke iallafall. Enligt Lena är Fargo mycket snällare än Gaston även om han inte är lika mycket utbildad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar