tisdag 31 mars 2009

Trång och hackig ridlektion

En riktigt pest var ridlektionen idag. Jag fick en häst som jag gillade så det var inte det som var fel. Bruno är stallet kelgris så det var inga som helst problem att göra iordning honom. Att rida var han pigg men blev lite smått kinkig när man skänklade för mycket med hälarna. Men efter att ha tryckt lite mer med vaderna så gick det bra. Det som gjorde ridlektionen till en timmes frustrerande ritt var att jag inte fick tid att komma igång i traven innan det blev galopp. Ganska omgående satte vi igång med en övning på volterna där vi skulle flytta på den öppna delen och fatta galopp på mitten. Bruno och jag var långtifrån redo för galoppen så det blev mest pankaka av alltihop.

Det blev inte bättre av att vi hamnade på en volt där det dels var en till tjurig häst som nästan tvärstannade när vi kom för nära och en till häst som saktade av ständigt på spåret. :/ Det blev lite kedjeeffekt då jag oxå var tvungen att tvärbromsa och det blev ingen rytm i det hela.

Smått frustrerande. Då önskade jag att jag hade kunnat rida i lugn och ro och gärna för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar