måndag 30 mars 2009

Helgen v 13 - Renovering av två rum

Det har varit en härlig helg. Inte minst på grund av det härliga vårvädret. Vi var ute en stund på lördagen när Linnea var på sin ridskola men sen var vi mest inne. Men det är alltid speciellt när man kan öppna både dörrar och fönster och vädra ut målarfärgsdoft och damm. Vårsolen värmde gott och det var verkligen vår i luften!

Vi drog igång på riktigt med målningen av både Linneas rum och gästrummet. Anders tyckte jag var jobbig när jag ville börja med båda rummen och högst realistisk när jag retade honom och räknade upp allt som jag tyckte vi skulle hinna med. Måla Linnéas rum, måla gästrummet, måla linneas nya "andrahands" loftsäng. Det var väl inte så många punkter ;) Men samtidigt tyckte jag att det är lättare att ta båda rummen samtidigt, när man ändå har penslarna och färgen framme. Sen slipper man vänta medan färgen torkar i ena rummet, utan kan fixa lite i andra rummet under tiden.

Jag hade förberett det mesta under veckan och burit ut nästan alla sakerna i båda rummen så nu är hallen knökfull. Med hög snubbelrisk på alla saker som står där. Det ser minst sagt ut som ett bombnedslag! Det är svårt att fatta att alla de sakerna fått plats i de två rummen. Jag har redan förvarnat om att högst en tiondel kommer tillbaka in i Linneas rum. Vi får väl se hur det går med det löftet :o

På fredagen la vi papper på båda golven och bar ut de sista möblerna. De två sängarna som var i Linneas rum hamnade i vardagsrummet :/ Inte speciellt snyggt men högst motiverande att få jobbet gjort. Jag skojade om att vi kanske kunde få hjälp av tv-programmet "arga snickaren" men Anders sa att det kvalificerade nog inte för några som renoverade två helt ok rum. Vilket är sant, rummen är inte i behov av renovering, de är bara fel stil.

Vi gör ett riktigt fuskjobb, målar ovanpå de befintliga tapeterna, som trots allt sitter ganska bra. Det var bara lite i ena hörnet i Linneas rum där det alltid spricker när huset alltid sätter sig. Där spacklade vi lite och en del spikhål i samma rum. I gästrummet drog jag loss både fönster, dörr, tak och vägglister. Men i Linneas rum fick alla listerna sitta kvar, där är både taket och listerna nya och målade vita. Vi tejpade på kanterna och får väl se hur resultatet blir. Taket i gästrummet är det enda taket förrutom toaletten där taket är omålat. Det är fortfarande typiskt 70-tal med träfärgade paneler. Det blir mörkt speciellt i ett så litet rum som det är, ca 3x3kvm. Ja ungefär som en hästbox ;) Fördelen är att det blir en rustik känsla och riktigt snyggt när man fått måla det.

Först målade jag över alla kvisthål med kvistlack/shellack - som jag hittade en skvätt av i en gamal burk. Kvistlacken såg inte så fräsch ut då den antagligen frätt loss färgen på insidan av burken. Men den gick att använda. Jag använde Anders knep och tejpade på en uppåtvänd tratt av papper runt penselns "hals". Då slipper man att den ganska tunna kvistlacken rinner ner på handen och ännu värre armen när man målar i taket. Lite flyt hade jag för den räckte precis till taket. Anders köpte sen en ny burk med kvistlack till Linneas loftsäng som vi slipat ren. Den nya kvistlacken var vit, lite tjockare i konsistensen och vattenlöslig! Jag gick nästan igång på det jag visste inte att det fanns kvistlack som var vattenlöslig det underlättar ju mycket. Jag är en klar förespråkare till vattenlösliga färger. De luktar mindre och det är lättare att rengöra penslar och annan utrustning. Hur de skilljer sig i hållbarhet vet jag inte riktigt men är relativt nöjd med all vattenlöslig färg som det är än så länge.

Det tråkigaste jobbet av alla är spacklingen, det är lite ojämna skarvar i taket som jag spacklade över. Det krävs verkligen en speciell teknik och har man fel teknik så kan man smeta på spackel hur många gånger som helst och det blir ändå inte bra. Det var väl ungefär det stadiet jag var på :/ Det var även en hel del spikhål i taket som jag bara var tvungen att spackla på för jag kände på mig att jag skulle reta mig på dem annars. Både anders och jag hade köpt spackel i affären men jag hittade både en och två burkar spackel i målarlådan när vi plockade upp den. Konstigt att en del saker köper man på sig massor av medan andra är alltid slut. Tex penslar har man alltid brist på.

Förrutom allt tråkigt förberedande arbet så Vi hann med att grundmåla väggarna i Linneas rum, Måla taket i gästrummet en gång och måla alla kanterna på väggarna. Jag målade Linneas Loftsäng med grundfärg en gång. Den är isärskruvad och köpt beganad. Det är större yta än man tror på en sån möbel. Det gick åt en halv liter nästan för att måla, dvs 5-6kvm.

Vi får se om jag hinner och orkar måla mer ikväll eller om vi får fortsätta i veckan. Det hade varit skönt att bli klar denna vecka innan Gaston kommer ... om han nu kommer :o

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar