söndag 17 juni 2012

No more charter

I onsdags kom vi hem från våran Turkietresa dottern och jag. Det blev en ganska spontan sista minuten med bestämd destination på ett fyrstjärnigt all-inclusive hotell. Jag hade lovat dottern att vi skulle åka om jag fick sålt Kian och det fick jag.

I efterhand kan jag väl ångra valet och tänka att en resa till New York med pojkvännen hade varit mer i min smak men än så länge är både han och jag ganska mycket styrda av våra barns önskemål.

Resan till Turkiet och vistelsen där kan man egentligen inte klaga på, härligt väder 30-32 grader i skuggan, varmt vatten både i havet och poolen. Maten var ok, spriten gratis - på hotellet. Men jag insåg ganska snart att jag är ingen badmänniska, jag doppar mig och sen stiger jag upp igen. Jag är inte för att sola, låg ganska mycket under parasollet och fick i slutändan ändå solexem även om jag smorde in mig med solskydd - hade antagligen för klent, bara 8 men blev inte bränd utan fick bara så irriterande "blemor" mest på benen och armarna. Jag är ingen social människa som blir "kompis" med övriga charterturister, gillar inte att trängas i buffen, slåss om solsängar på morgonen och gillar inte att sitta och dricka sprit i baren på kvällen. Jag riktigt ogillar det kommersiella, betala lite till och du får lite extra service, att pruta på marknader och att shoppa små onödiga turistsaker. Åker helst inte på de ganska dyra utflykterna som anordnas.

Jag fick iallafall läst 6 böcker, Att flyga drake - mycket bra! rekommenderas, lämnade mig tårögd. Två svenska deckare varav den ena var usel och den andra ok. Kalifen - mycket filosofisk bok som inte riktigt föll mig i smaken. Två till böcker av min favorit deckarserie av Evanovich - Fearless Fourteen och något med Fifteen i titeln - lika roliga som vanligt.

Jag är uppväxt med charterresor, min mamma har åkt på fler än jag kan räkna, både med och utan barn. Min första var till Rimini, Italien när jag var 14år, sedan Grand Canaria en eller två gånger? Portugal var den sista jag åkte på med min mamma om jag minns rätt.

Det här var sista gången jag åkte på en charterresa.  För mig är en riktigt bra semester att vara hemma, skrota runt pyssla med hästar och katter. Eller så funderar jag allvarligt på att se till att pojkvännens ide om att packa en ryggsäck ställa sig på närmsta busshållsplats och se var man hamnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar