måndag 7 september 2015

Ännu en för kort helg v 36

Varför går helgerna så snabbt? Jag hade behövt minst dubbla tiden - fast jag får väl skylla mig själv som drar ut & skjuter upp saker som ska göras.


Linda och Stina kom i fredags och jag åkte och hämtade linnea och sen åkte vi direkt till Liseberg. Stina hade med sig högklackat och lyckades med liten marginal få åka Helix och Balder - två gånger i varje och var överlycklig. När de försökte en tredje gång på Helix så hade de bytt kontrollant och han sa nej. Så lyckan var kort. Sen tröttnade linnea på att åka och vi gick och occuperade ett bord inne på trebello och passade på att äta en långdragen middag och fika medan Linda och Stina åkte lite till. Linnea läste sin bok och jag surfade lite på mobilen. vid 20 tiden gav vi upp och åkte hem.
på Lördagen åkte jag och stina och red lite på amanda - det blev en tur i skogen och stina fick trava och galoppera lite på grusvägen. amanda skötte sig bra. sen åkte linda in till stan för att hälsa på sin kompis och jag, stina och linnea åkte till bondens dag. Lite bra var det att vädret inte var det bästa för det var lite lungnare med folk. Stina fick rida ponny och sen åkte vi häst och vagn med nordsvenskar, en av draghästarna var mamman som var 18 år och bredvid gick hennes 9åriga dotter och drog och vid sidan av var hennes 4mån gamla föl. Körning när den är som bäst. båda hästaktiviteterna var gratis till min förvåning. Sen gick vi runt på marknaden och provade diverse korvar, godis, sylter mm, linnea köpte en getost, chilisenap och mums-mums och lite godis och stina fick en påse med brända mandlar. Vi klarade oss från regnet och det duggade bara lite när vi kom och när vi åkte så började det regna igen.


när vi kom hem lagade jag mat - fläskfile med sås på chilisenapen och hasselbackspotatis. efter maten var orken slut så vi satt lite i köket och pratade och tryckte på våra paddor.
söndagen började med att äta frukost och sen köra Linda och stina till tåget. När jag kom hem pustade jag lite till innan jag började med att ta tag i dagens projekt. Skulle fixa till sommarhagen inför att hästarna kom tillbaka, men projektet växte. Grannens son kom över med sin lilla grävmaskin och började dika ur. sambon ville helst stängsla in dikena då de blir så nedtrampade när hästarna går däri och russet gillar att  gå i dikena - troligen lagom äthöjd ;) så jag stängslade in dikena och sen tog vi ner lite tråd i sommarhagen så han skulle komma åt att dika ur diket som går längstmed hagen. sen slog vi upp lite stolp längst bort i hörnet där det varit som blötast och som vi haft avstängslat tidigare i somras. Samtidigt kom vi på att det hade varit käckt att bli av med lite småträd och buskliknande träd som växte i hörnet och som hängde över staket och diket. så sambon hämtade motorsågen och det slutade med att det blev en rejäl hög med ris och lite ved. Det blev en väldig skillnad i hörnet mycket luftigare. när väl allt det var gjort så var det dags att hämta hästarna. red tillbaka Amanda och släppte henne i sommarhagen, tänkte först ha henne på bantning ensam men gissar att hon säkert skulle börja rymma om jag inte fick sett till att strömmen verkligen funkade så jag släppte henne med de andra och så får jag till att motionera mera. Det första jossan gjorde var att rulla sig i paddocken - det är favoritstället. hästarna verkligen gillar att få gå i paddocken, på morgnonen stod de alla tre i hörnet och sov. sen skjutsade jag dottern hem till hennes pappa och hämtade samtidigt ett lass med lastpallar som ska användas till hinder och under fodret.


Sambon och jag avslutade kvällen med att elda upp det gamla höet som låg i boxen och som nu dammade och luktade svamp, troligen har katter och råttor skitit för det stank pest när vi sopade ur boxen. har nu kvar att ta hand och tömma lösdriften - ser inte fram emot det :p


tänkte även att man ska nog ta och klippa ner ett par buskar nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar