tisdag 8 oktober 2013

Älglöss och farliga joggare

Fredag: Tömkörde Jossan som var pigg och ville gärna galopperade, Jag försökte få henne rak och jobbade lite med skänkelvikningar. ca 40min

Lördag:
Körde amanda i paddocken. Hon var pigg och lite småstirrig, tyckte att minsta ljud bakifrån var otäckt och hoppade till flera gånger och en gång sprang hon iväg men jag fick stopp på henne. Jobbade mycket med att bara få henne att slappna av så gott det gick. Trav med snett igenom. öka lite på långsidorna och minska på kortsidorna. Blev lite bättre på slutet.

Jag tog en promenad med Jossan förbi de otäcka kossorna till vänster. Otäckt värre men hon fick ta det i sin egen takt och beslutade sig tillslut för att det gick att "takta" förbi dem. ca 40min inkl kostopp.

I söndags tömkörde Madde Amanda, det hade gått bra och hon trodde nog att det skulle gå att piffa och puffa med Amanda. Något som jag redan konstaterat. Hon är en liten dressyrponnie!

Igår måndags red jag ut på Amanda
Insåg att det är fördel med mer energi men även en nackdel :p
Vi blev attackerade av älglöss på vägen genom masten/larseredskogen, fy hemska små kryp, jag slängde iväg de som jag såg på halsen men tyvärr så var det svårare att hålla baken fri och Amandas svans gick som en visp. Irriterad är bara förnamnet. När vi kom till grusvägarna började det bli mörkt och vi travade och galopperade en hel del. I cementbacken mötte vi en otäck joggare som var på väg ner och Amanda gjorde en tvärvändning och stack. Matte som har dåliga reaktionsförmåga och lika dålig balans hamnade på snedden och trillade slutligen av - var lite orolig att hon skulle ramla på cementringarna men landade som tur var vid sidan och slog i höften. Sur på joggaren och på sig själv. Galopperade lite till och haltade hem sista biten nedför backarna med Amanda som blev svettig men som nog aldrig skrittat på så trevligt.

Josssan tömkörde jag i paddocken. Mycket mer lugn och sansad, travade på volten och försökte få till en låg och rund form men det var inte lätt, stöd på yttertygel och ta lite på inner... men hon kändes motvillig. jobbade även lite med skänkelvikningar som går bättre men det är en väldigt fin gräns mellan för mycket tvärning, förböjning osv. finlir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar