fredag 11 oktober 2013

Härligt kul hoppträning!

Ja det behövde jag. Funderade på att hänga på på hoppträningen då jag såg att det inte var så många och slog till på kvällen och det blev verkligen lyckat. Lilla Amandisen hon är verkligen en underbar ponny! Temat för kvällens hoppträning var "Precision" hua lät svårt. Men med tanke på att Amanda inte tar så stora steg och förflyttar sig lite långsammare än de stora hästarna kändes det som vi hade långa sträckor på oss att tänka och det var precis vad vi behövde. Bomhöjden fick för dagen bli strax över nergrävda bommar. Små kryss på ca 20-30cm. Både hon och jag behöver rutin och jag vill hellre jobba med rytmen och framåtbjudningen än med höjden då jag känner att när hon är så liten och jag så obalanserad så blir det orytmiskt så stör jag henne så mycket - då känns det dumt att hoppa högt. Tog det lite lugnt med henne även mellan hindrena så hon fick pusta, vill absolut inte att hon ska bli trött och tycka det är tråkigt därför men efteråt insåg jag att jag kunde nog kört lite hårdare hon var inte ens svettig under sadelgjorden :) Hoppade två hinder på volt och sen ett hinder på medellinjen och sen ett på långsidan tillbaka. Vi hade lite svårt att hålla galoppen men annars gick det bra, ingen tvekan över hindrena även om hoppen blev lite orytmiska och som ulle sa att benen spretade lite åt alla håll - antar att hon menade bådas. Jättekul! sen fick jag tömkört Jossan. Tog även lite galopp på volterna tycker hon har lite överfart i traven och blir lite springig, men svårt med halvhalter på töm :p Lite skänkelvikningar som blev fina i vänster varv men i höger viglades det till och från spåret. hm det får vi jobba på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar