onsdag 22 januari 2014

Fina ridpass

Från svackan av omotivation har jag äntligen kommit igång med motionen av hästarna igen. Jag har haft ett par riktigt fina ridpass, senast igår på Jossan. Nästan så jag fick tillbaka lite av den känslan när hon gått som bäst. Red ca 3 arbetspass med skritt emellan ca 5-10min per pass. Började med trav, inga höga krav, försöka få henne att inte hänga i handen, få framåtbjudning utan att hon springer iväg för mycket, tänkte hellre lite långsammare trav och med energi. lite motvillig i höger varv, skjuter ut vänster bog och blir lite som en ostbåge och skjuter in bakdelen. Red på spåret med lite tänk på framdelsvändningarna i hörnen och varierade med volter. Men inte så illa som hon kan vara ibland.  Sen lite galopp, kändes inte speciellt trevlig men galopperade ett par varv åt varje håll,bara lite hopp i igångsättningarna. Sist avslutade jag med ett travpass till, även det med samma tanke som i första och med lite ökningar/minskningar i traven.

Jossan har fått lite mugg på vänster bak :p Smörjer med alkhogel och ser om det blir bättre.

Amanda har varit trevlig att rida som vanligt, sån duktig liten tjej även om hon fortfarande dör lite när man saktar av till skritt. Galoppen lämnar oxå mycket att önska då hon far iväg i "hoppgalopp" ska försöka att köra mera fattningar ikväll och se om det kan få henne att samla ihop sig och bli lite låg och rund i galoppen.

Red ut på henne i helgen och hade ett riktigt fint pass på "hoppängen" med galopp som var riktigt mysig, låg och rund och med energi.

Annars, Lyckades glömma mobilen på jobbets toalett på fredagen, städerskan hittade den och lämnade in den i receptionen så var utan mobilen hela helgen - även om jag åkte och letade och hämtade jobbets mobil. Man inser hur svårkontaktbar man är när man som jag inte har en fast telefon.

Linnéa ska åka skridskor med skolan idag och hon bad mig att skriva en lapp att hon inte skulle behöva ha jacka på sig när hon åkte. Blev lite trött, lärarna pratar om ansvar, men tycker uppenbarligen inte att barnen är gamla nog när de är 10år att bestämma om de vill ha jacka på sig eller inte.

Äntligen har snön kommit, även om det inte är mycket så täcker det marken. Är så nöjd med resultatet av att vi har saltat paddocken vilket gör att den funkar minst lika bra som vid mildväder, nästan bättre. Var ute en kväll i stallet och när jag skulle gå in så föll snön och insåg att det är något väldigt magiskt med snöfall. Jag gillar verkligen när det snöar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar