tisdag 17 juni 2014
Thomas Stenström - Slå mig hårt i ansiktet (Officiell video)
Hörde sången på radio flera gånger och gillade den, blev positivt överraskad när jag såg musikvidion, härligt att se en så oprentatiös och enkel musikvideo som varken förtar eller framhäver låten.
there is a beauty in Simplicity
Körkortsteori 4
Q: Du närmar dig denna trafiksignal. Vilket körsätt är minst skadligt för miljön?
Q: Att köra lastbil med släpvagn i trafiken utgör vissa svårigheter. Vilket problem kan detta medföra för övriga trafikanter?
A: 2
Q: Vid cirka 70 km/h börjar din motorcykel att wobbla. Hur ska du göra för att minska risken för att en olycka ska inträffa?
A: 1
Q:Vad gäller vid infart på motorväg?
A: 2
Q:Vilken högsta tillåtna hastighet gäller för motorcykel med tillkopplad släpvagn på en motorväg?
A: 80km/h
Q:Vilken är den högsta hastighet traktorer får vara konstruerade för?
A: 40km/h
Q:Hur många rapporterade viltolyckor sker varje år?
A: 45 000
Q:Vad är sant? (förbudskylt överstruken traktor)
A: 1
Q:Vad innebär detta vägmärke? (överstruken moped)
A: 2
Q:Vad betyder det vägmärke som finns längst till höger på bilden? (förbud mot att parkera inom zon)
A: 1
Q: Vilken åtgärd är riktig i den korsning märket varnar dig för? (korsning med väjningsplikt för anslutande)
A: 1
Q:
A:
Q:
A:
Q:
A:
- Frikoppla och utnyttja rörelseenergin
- Släppa gasen i god tid (motorbromsa)
Q: Att köra lastbil med släpvagn i trafiken utgör vissa svårigheter. Vilket problem kan detta medföra för övriga trafikanter?
- Övriga trafikanter har svårt att upptäcka att lastbilen har tillkopplad släpvagn.
- Lastbilen kräver stort utrymme och behöver många gånger använda mer än ett körfält för att komma fram.
A: 2
Q: Vid cirka 70 km/h börjar din motorcykel att wobbla. Hur ska du göra för att minska risken för att en olycka ska inträffa?
- Luta mig framåt över tanken och minska gasen mjukt
- Flytta kroppstyngden bakåt och bromsa mjukt med frambromsen
- Bromsa hårt med båda bromsarna
A: 1
Q:Vad gäller vid infart på motorväg?
- Det finns inga speciella regler
- Jag är skyldig att underlätta för de som ska in på motorvägen
A: 2
Q:Vilken högsta tillåtna hastighet gäller för motorcykel med tillkopplad släpvagn på en motorväg?
A: 80km/h
Q:Vilken är den högsta hastighet traktorer får vara konstruerade för?
A: 40km/h
Q:Hur många rapporterade viltolyckor sker varje år?
A: 45 000
Q:Vad är sant? (förbudskylt överstruken traktor)
- Förbudet gäller endast trafik med motorredskap klass I och II
A: 1
Q:Vad innebär detta vägmärke? (överstruken moped)
- Förbud mot all mopedtrafik oavsett klass
- Förbudet gäller endast moped klass I
- Förbudet gäller endast moped klass II
A: 2
Q:Vad betyder det vägmärke som finns längst till höger på bilden? (förbud mot att parkera inom zon)
- Efter vägmärket får jag bara parkera på markerade parkeringsplatser.
- Efter vägmärket får jag inte stanna förrän jag har passerat ett slutmärke.
A: 1
Q: Vilken åtgärd är riktig i den korsning märket varnar dig för? (korsning med väjningsplikt för anslutande)
- Jag måste vara uppmärksam, förare på korsande väg kan köra ut utan att lämna mig företräde
- Jag placerar mitt fordon nära vägens mitt för att skapa säkerhetsmarginal till korsande trafik
- Jag kör på huvudled och behöver inte vidta någon särskild åtgärd
A: 1
Q:
A:
Q:
A:
Q:
A:
måndag 16 juni 2014
Risk 2:an - check
Då var Risk 2:an utförd.
4h varav det kändes som nästan 3h var prat och demonstration. Men nyttiga och tankvärda. Jag hade gärna haft lite praktisk övning. Efter varje moment skulle vi disskutera våra upplevelser i gruppen.
Vi var 5st i min grupp som möttes 7:30 på söndagen. Inga sovmornar här inte. Det var ingen "prov" utan mer en prova på. Vi fick börja med att öva på motstyrning, svänga och även öva på att svänga med bara en hand - tror det handlade mest om att våga släppa taget och släppa kontrollen. det gick ganska bra, gäller som alltid att hålla blicken dit man vill.
Sen undanmanöver - vi fick turas om att göra en undanmanöver vid koner och skulle öka farten successivt med 5km/h för varje varv. vi började på 30km/h. Jag blev väldigt sur när jag missbedömde och körde på konen redan i 40km/h. Svängde för lite och tittade för mycket på konen så jag var först ut. Den som klarade sig längst kom upp till 70km/h.
Till sist hade vi en lång genomgång om bromsning- bromssträckor där vi även fick en demonstration av att en bil bromsar snabbare än en MC. Lustigt för min pojkvänn som kört MC sen han var liten hade sagt till mig tvärsäkert att en MC bromsar bättre eftersom den är lättare. Men det visade sig fel, Bilen har i bromsningen tyngden till sin fördel och att den har mycket större friktionsyta mot underlaget.
Next up - teori :p
4h varav det kändes som nästan 3h var prat och demonstration. Men nyttiga och tankvärda. Jag hade gärna haft lite praktisk övning. Efter varje moment skulle vi disskutera våra upplevelser i gruppen.
Vi var 5st i min grupp som möttes 7:30 på söndagen. Inga sovmornar här inte. Det var ingen "prov" utan mer en prova på. Vi fick börja med att öva på motstyrning, svänga och även öva på att svänga med bara en hand - tror det handlade mest om att våga släppa taget och släppa kontrollen. det gick ganska bra, gäller som alltid att hålla blicken dit man vill.
Sen undanmanöver - vi fick turas om att göra en undanmanöver vid koner och skulle öka farten successivt med 5km/h för varje varv. vi började på 30km/h. Jag blev väldigt sur när jag missbedömde och körde på konen redan i 40km/h. Svängde för lite och tittade för mycket på konen så jag var först ut. Den som klarade sig längst kom upp till 70km/h.
Till sist hade vi en lång genomgång om bromsning- bromssträckor där vi även fick en demonstration av att en bil bromsar snabbare än en MC. Lustigt för min pojkvänn som kört MC sen han var liten hade sagt till mig tvärsäkert att en MC bromsar bättre eftersom den är lättare. Men det visade sig fel, Bilen har i bromsningen tyngden till sin fördel och att den har mycket större friktionsyta mot underlaget.
Next up - teori :p
måndag 9 juni 2014
Seperationsångest
I fredags kom lilla Wilma, den nya shettisen till stallet, hon har gått ensam ett tag och blev väldigt glad när hon fick gå med Amanda. lite för glad för på söndagen efter att även ha blivit ihopsläpt med Keiron fick hon stor seperationsångest när jag skulle ta ut Amanda för motion och Wilma gjorde som ponnier gör mest, hon fixade själv och tog sig igenom den stängda grinden - med lite fart klarar man det mesta. Keiron brydde hon sig inte ett dugg om. Som tur var så var hon snäll att få tag på så jag fick lett in båda i stallet. Men inne i sin box var hon fortfarande upprörd för hon såg inte Amanda och hon stog mer på bakbenen än på alla fyra. Tillslut så flyttade jag över henne till boxen bredvid amandas och då lugnade hon ner sig när hon fick lite visuell kontakt och kunde gnägga genom gallret. När jag motionerade amanda i paddocken - kändes inte som det var idee att rida från stallet så släppte vi ut Wilma i hagen som ligger bredvid, hon sprang på andra sidan staketet nästan hela tiden tills Amanda var klar och fick gå tillbaka till hagen - direkt från paddocken. Jag börjar förstå varför den shettisen inte var så överviktig :)
Jossan fick sig en härlig tur runt säve, hon var väldigt fin i både galoppen och traven. Hon hade fått stå inne från 11-18, jag trodde jag skulle hinna rida henne men glömde att vi skulle släppa ihop hästarna och för att inte få det stressigt innan linneas födelsedagskalas som jag skulle handla till så hoppade jag över motionen av hästarna innan kalaset och prioriterade att duscha. Men pga lite dålig kommunikation med pojkvännen så var inte hans dotter klar när jag kom och så fick vi vänta lite och så blev det lite ont om tid. Men vi lyckades ändå bara komma ca 5min sent :) Linnea var glad då hon fått sin efterlängtade dator.
Jossan fick sig en härlig tur runt säve, hon var väldigt fin i både galoppen och traven. Hon hade fått stå inne från 11-18, jag trodde jag skulle hinna rida henne men glömde att vi skulle släppa ihop hästarna och för att inte få det stressigt innan linneas födelsedagskalas som jag skulle handla till så hoppade jag över motionen av hästarna innan kalaset och prioriterade att duscha. Men pga lite dålig kommunikation med pojkvännen så var inte hans dotter klar när jag kom och så fick vi vänta lite och så blev det lite ont om tid. Men vi lyckades ändå bara komma ca 5min sent :) Linnea var glad då hon fått sin efterlängtade dator.
torsdag 5 juni 2014
Bättre körning & Teori bokad
Efter den misslyckade lektionen har jag kört två till lektioner på körskolan och ett par gånger privat.
Den tredje lektionen blev en manöverlektion och då var vi två stycken elever på manöverbanan. Den andra eleven övade på krypkörningen den svåra delen. och jag fick lite andra uppgifter, öva på att svänga krypköra. luta utåt och våga svänga snävare, när vi pratatde och övade kom vi fram till att jag inte känner mig riktigt bekväm i de lägsta farterna utan kanske ska öva med lite mer fart från början och att jag har satt ribban alldeles för högt från början, jag borde inte börja öva och sikta på de övningar som kommer på uppkörningen, då gör jag det onödigt svårt för mig själv. Lägg det på en lagom nivå och öva stora svängar först i lite högre fart , och gör dem snävare och sänk farten allteftersom. Efter en hel del körande tyckte jag det kändes bättre, men det går upp och ner, ena stunden får jag till en jättebra sväng och nästa käns det som jag ska välta :p
Vi pratade oxå om att man har en koncentrationsförmåga på högst 2min. Vilket innebär att det är inte konstigt när jag blir frustrerad när jag gör samma övning om och om igen.
Så tog med detta till när jag övningkörde privat, körde med lite högre fart och då sitter svängarna bättre, har en bit kvar innan jag är på uppkörningsnivå men det kändes mer hanterbart.
Idag körde jag fjärde lektionen och istället för krypkörningen så körde vi ut i trafik och på landsvägar. Körläraren tog bilen då resten av hojarna var på uppkörning. Vi började med lite stadskörning, ska bara tänka på att ha bromsberedskap när jag närmar mig situationer där det kan dyka upp saker. Sedan landsväg, där det gick bra. rätt placering i alla fall utom en där jag kom över lite på fel sida, - smal väg med skymd sikt. Så fick "godkänt" på det mesta.
Jag har bokat in teorin oxå 24:e juni. har gjort ungefär 11 av de prov som ingår från körskolan och har godkänt resultat, vet att det är en del frågor jag fortfarande är tveksam på mest miljö mm.
Den tredje lektionen blev en manöverlektion och då var vi två stycken elever på manöverbanan. Den andra eleven övade på krypkörningen den svåra delen. och jag fick lite andra uppgifter, öva på att svänga krypköra. luta utåt och våga svänga snävare, när vi pratatde och övade kom vi fram till att jag inte känner mig riktigt bekväm i de lägsta farterna utan kanske ska öva med lite mer fart från början och att jag har satt ribban alldeles för högt från början, jag borde inte börja öva och sikta på de övningar som kommer på uppkörningen, då gör jag det onödigt svårt för mig själv. Lägg det på en lagom nivå och öva stora svängar först i lite högre fart , och gör dem snävare och sänk farten allteftersom. Efter en hel del körande tyckte jag det kändes bättre, men det går upp och ner, ena stunden får jag till en jättebra sväng och nästa käns det som jag ska välta :p
Vi pratade oxå om att man har en koncentrationsförmåga på högst 2min. Vilket innebär att det är inte konstigt när jag blir frustrerad när jag gör samma övning om och om igen.
Så tog med detta till när jag övningkörde privat, körde med lite högre fart och då sitter svängarna bättre, har en bit kvar innan jag är på uppkörningsnivå men det kändes mer hanterbart.
Idag körde jag fjärde lektionen och istället för krypkörningen så körde vi ut i trafik och på landsvägar. Körläraren tog bilen då resten av hojarna var på uppkörning. Vi började med lite stadskörning, ska bara tänka på att ha bromsberedskap när jag närmar mig situationer där det kan dyka upp saker. Sedan landsväg, där det gick bra. rätt placering i alla fall utom en där jag kom över lite på fel sida, - smal väg med skymd sikt. Så fick "godkänt" på det mesta.
Jag har bokat in teorin oxå 24:e juni. har gjort ungefär 11 av de prov som ingår från körskolan och har godkänt resultat, vet att det är en del frågor jag fortfarande är tveksam på mest miljö mm.
Känner mig Misslyckad
Andra Körlektionen, började inte bra, välte MC:n när jag skulle sitta upp. Jag hade inte fällt ut fotstödet och tänkte inte på att den är högre och tyngre än min låga Lifan. Fast iof har jag inte suttit upp på min MC utan fotstöd, den hade troligen vält den oxå. Jag var stressad så jag skippade fotstödet och tja, hojen föll i backen.
Även om jag gissar att det inte var första gången så skäms man ändå. Jag fick hjälp att resa upp den och sen körde vi iväg.
Körde direkt till deras manöverbana och där fick jag svänga och krypköra, kändes mycket svårare än när jag övar på egen hand men det är klart här fick jag göra en övning och skulle inte sätta i fötterna. Svårt att balansera och vill gärna ner med fötterna i marken när det vinglar till.
Blicken långt fram, håll in knäna!! parera med gas. luta dig ifrån det håll du svänger om man hamnar i obalans och cykeln lutar för mycket inåt. svårt *grrr* och så ska jag inte hålla i styret som om jag hängde från en klippkant. Fick svänga i en liten oval, först åt ena hållet och sen åt andra. kändes inte så stor skillnad på hållen som när jag kör med min egen då har jag väldigt svårt med högersvängarna.
Sen fick jag köra en längre bana, accelera upp till 50, svänga använda motstyrning, köra koner. styret åt motsatt håll man ska åt, svårt att få in tekniken och känslan. Tror jag använder den omedvetet när jag kör ute. Det gick bättre men ska förbereda mig för avsaktning och svängarna tidigare så att jag har jämnare gas.
Efter det körde vi ut i trafiken en stund, fick öva på att starta i backe och att ha i dragläget med kopplingen och på så sätt starta och släppa för att rulla ner. Obs man ska inte släppa så mycket på kopplingen! :) sen lyckades jag lägga ner hojen igen när vi skulle ut på en utfart, Jag tror jag blev lite vinglig, bromsade med handbromsen och sen var det kört. Suck. Körläraren fick hjälpa mig upp igen.
Nej kändes inte som en bra lektion och som jag har lång väg kvar och kände nästan för att ge upp, nej jag är inte alls dålig på att ta motgångar ;)
Det är bara att bryta ihop och komma igen.
Även om jag gissar att det inte var första gången så skäms man ändå. Jag fick hjälp att resa upp den och sen körde vi iväg.
Körde direkt till deras manöverbana och där fick jag svänga och krypköra, kändes mycket svårare än när jag övar på egen hand men det är klart här fick jag göra en övning och skulle inte sätta i fötterna. Svårt att balansera och vill gärna ner med fötterna i marken när det vinglar till.
Blicken långt fram, håll in knäna!! parera med gas. luta dig ifrån det håll du svänger om man hamnar i obalans och cykeln lutar för mycket inåt. svårt *grrr* och så ska jag inte hålla i styret som om jag hängde från en klippkant. Fick svänga i en liten oval, först åt ena hållet och sen åt andra. kändes inte så stor skillnad på hållen som när jag kör med min egen då har jag väldigt svårt med högersvängarna.
Sen fick jag köra en längre bana, accelera upp till 50, svänga använda motstyrning, köra koner. styret åt motsatt håll man ska åt, svårt att få in tekniken och känslan. Tror jag använder den omedvetet när jag kör ute. Det gick bättre men ska förbereda mig för avsaktning och svängarna tidigare så att jag har jämnare gas.
Efter det körde vi ut i trafiken en stund, fick öva på att starta i backe och att ha i dragläget med kopplingen och på så sätt starta och släppa för att rulla ner. Obs man ska inte släppa så mycket på kopplingen! :) sen lyckades jag lägga ner hojen igen när vi skulle ut på en utfart, Jag tror jag blev lite vinglig, bromsade med handbromsen och sen var det kört. Suck. Körläraren fick hjälpa mig upp igen.
Nej kändes inte som en bra lektion och som jag har lång väg kvar och kände nästan för att ge upp, nej jag är inte alls dålig på att ta motgångar ;)
Det är bara att bryta ihop och komma igen.
tisdag 3 juni 2014
Körkorts teori 3
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Trafikregler/Hastighetstabla.pdf
Frågor:
Q: Vad innebär detta tecken ? Stopp för all trafik, stopp framifrån, sväng höger? http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Tecken_av_polisman_mfl/P1/P1-1/P1-1.gif
A: Stopp för all trafik
Q: Vad är sant om katalysatorn?
Q: Du kommer fram mot en korsning där detta märke finns uppsatt. Vad innebär det för dig?
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C25/C25-1/C25-1.gif
A: Förbud mot vänstersväng
Q: Du passerar detta vägmärke. Vad är rätt?
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A35/A35-1/A35-1.jpg
A: 2
Q: Du kör på en 70-väg och passerar dessa vägmärken. Vilken typ av järnvägskorsning gäller det och hur långt är det till korsningen? (tre streck)
Q: Får du passera detta vägmärke med din motorcykel?
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C2/C2-1/C2-1.jpg
Q: Vad innebär dessa vägmärken? huvudled P + 2h 9-18, (9-14)
Q: Vilken högsta tillåtna hastighet gäller för motorcykel med tillkopplad släpvagn på en motorväg?
A: 80km/h
Q: Man separerar trafiken för att minska olyckorna. Vad är sant om området där detta märke är uppsatt? (gång & cykelbana)
A: Det är en gemensam bana för gång- och cykeltrafik samt trafik med klass 2-moped
Q: När är det förbjudet att använda helljus?
Q: Vilket körsätt bidrar till bättre miljö?
Q: Vid vilket tillfälle får man inte flytta en motorcykel som i samband med en trafikolycka blivit kvar på vägen?
Q: I vilken situation kan du vanligast träffa på detta varningsmärke?
Q: Vilket alternativ måste du ta hänsyn till efter att du har passerat detta vägmärke? (bro)
Q: Vad innebär detta märke? (kant/vatten)
A: 1
Q: Vilket ämne i avgaserna kan skada andningsorganen och öka markförsurningen?
Q: Vid cirka 70 km/h börjar din motorcykel att wobbla. Hur ska du göra för att minska risken för att en olycka ska inträffa?
Q: När är katalysatorn effektivast?
Q: Du kör i 70 km/h. Hur lång sträcka rullar motorcykeln på en sekund?
A: 20m
Q: Var sitter motorcykelns svinglager?
A: Vid svingarmen
Q: Vilket märke ska du ha på din högra sida? (randig varning) http://korkortonline.se/images/vagmarken/stor/X3-1.png
A: Strecken pekar neråt på den sida trafiken ska köra på
Q:Vilket påstående är riktigt angående siktsträckor vid körning i mörker?
A: 3
Q:Vad gäller vid infart på motorväg?
A: 2
Q: Hur stor del av informationen du möter i trafiken får du genom synen?
A: 90%
Q:Vad gäller här? (polis vinkar fram) Du får endast köra rakt fram, du får köra både rakt fram och åt höger/vänster
A:du får köra både rakt fram och åt höger/vänster
Q:Vilken är den högsta hastighet traktorer får vara konstruerade för?
A: 40km/h
Q: Hur gammal måste du minst vara för att få övningsköra för behörighet A1?
A: 15 år 9 månader
Q: Vad är definitionen på en tung mc (A2)?
A:Högst en effekt på 35 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg
A: Vad kan du göra för bättre miljö och mer ekonomisk körning? ( Ha bränslesystem, tändning och luftfilter i skick enligt instruktionsboken eller köra på låga växlar)
Q: Ha bränslesystem, tändning och luftfilter i skick enligt instruktionsboken
A: Du har för avsikt att stanna eller parkera din MC på denna plats. Vilket alternativ är rätt? (backe)
A: Vilket ämne i avgaserna renas inte av katalysatorn? koloxid, koldioxid, kolväten, kväveoxider
Q: Koldioxid
A: Hur ska frambromsens handtag vara vid full bromsverkan?
Q: Parallellt med styrets handtag
A: Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna MC? totalvikt 338kg, 11 EG (KW), 124,7 cc
Q: A1
A: Vad är en stoppsträcka?
Q: Den sammanlagda längden av reaktionssträcka och bromssträcka
A: Du ser detta vägmärke. Vilket sätt att köra fram mot korsningen är riktigt?
A: I vilken trafikmiljö kan du finna detta vägmärke? (minsta avstånd)
Q: Det kan förekomma vid s.k. vinterväg över isbelagda sjöar och vattendrag
A: Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna MC? totalvikt 300kg, 11,0 EG /KW, 124cc
Q: Du ska svänga till höger innan trafiksignalen. Vad gäller? (Stopp signal, på andra sidan korsningen)
Q: Vilken är högsta tillåtna hastighet med tillkopplat efterfordon?
A: 30km/h
Q: Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna MC? totalvikt 380kg, 35Eg, 652cc
A: A2
Q: Hur långt innan faran sätts normalt ett varningsmärke upp på en motorväg?
Frågor:
Q: Vad innebär detta tecken ? Stopp för all trafik, stopp framifrån, sväng höger? http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Tecken_av_polisman_mfl/P1/P1-1/P1-1.gif
A: Stopp för all trafik
Q: Vad är sant om katalysatorn?
- Katalysatorn rensar effektivt bort alla giftiga ämnen ur avgaserna,
- Katalysatorns effekt avtar vid mer än 3000 varv/minut,
- Katalysator finns endast till personbilar,
- Katalysatorn har ingen renande effekt på motorcykelmotorns avgaser)
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C25/C25-1/C25-1.gif
- Förbjudet mot vänstersväng och u-sväng
- Förbjud mot vänstersväng
Q: Du passerar detta vägmärke. Vad är rätt?
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A35/A35-1/A35-1.jpg
- Det kan komma ett tåg trots att bommarna är uppe och ljuset blinkar vitt i järnvägskorsningen
- Det är förbjudet att köra om långsamtgående fordon strax före eller i järnvägskorsningen
- När bommarna är fällda måste jag stanna 30 m före järnvägskorsningen
- 50-200m kvar till korsning
- 250-350m kvar till korsning
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Forbudsmarken/C2/C2-1/C2-1.jpg
- Ja
- Nej
- Om jag leder
- Parkering tillåten högst 2 timmar i följd måndag till fredag 9-18 och lördag 9-14. Övrig tid fritt
- Parkering tillåten högst 2 timmar i följd måndag till fredag 9-18 och lördag 9-14. Övrig tid parkeringsförbud
- När jag kör om
- Vid risk för bländning vid mötande tåg
- När jag kör i mörker inom tätort där gatubelysning saknas.
- Accelerera snabbt på låga växlar upp till det tempo övrig trafik håller
- Köra så att du undviker motorbromsning
- Accelerera normalt utan att varva motorn för högt
- Starta på tvåans eller treans växel
- Vid egendomsskada
- Så snart någon person kommit till skada, även lindrigt
- Om någon skadats allvarligt eller dött
- Före ett vägarbetsområde där man lägger asfalt
- När jag kör på en våt väg med mycket löv
- När jag kör på en asfalterad väg en varm och het sommardag
Q: Vilket alternativ måste du ta hänsyn till efter att du har passerat detta vägmärke? (bro)
- Jag får inte stanna
- Jag ska tända helljuset
Q: Vad innebär detta märke? (kant/vatten)
- Märket varnar bl a för färjeläge
- Märket varnar för broöppning vid sluss
Q: Vilket ämne i avgaserna kan skada andningsorganen och öka markförsurningen?
- Kväveoxid
- Koldioxid
- Koloxid
Q: Vid cirka 70 km/h börjar din motorcykel att wobbla. Hur ska du göra för att minska risken för att en olycka ska inträffa?
- Luta mig framåt över tanken och minska gasen mjukt
- Flytta kroppstyngden bakåt och bromsa mjukt med frambromsen
Q: När är katalysatorn effektivast?
- När motorn nått arbetstemperatur
- vid tomgång
Q: Du kör i 70 km/h. Hur lång sträcka rullar motorcykeln på en sekund?
Q: Var sitter motorcykelns svinglager?
Q: Vilket märke ska du ha på din högra sida? (randig varning) http://korkortonline.se/images/vagmarken/stor/X3-1.png
Q:Vilket påstående är riktigt angående siktsträckor vid körning i mörker?
- Halvljuset lyser upp en sträcka av ca 90 meter framför motorcykeln
- Helljuset lyser upp en sträcka av ca 90 meter framför motorcykeln
- Trots att halvljuset lyser upp en sträcka av ca 50 meter framför motorcykeln upptäcker man i regel en mörkklädd fotgängare först på 25 meters avstånd
Q:Vad gäller vid infart på motorväg?
- Det finns inga regler
- Jag är skyldig att underlätta för de som ska in på motorvägen
Q: Hur stor del av informationen du möter i trafiken får du genom synen?
A: 90%
Q:Vad gäller här? (polis vinkar fram) Du får endast köra rakt fram, du får köra både rakt fram och åt höger/vänster
A:du får köra både rakt fram och åt höger/vänster
Q:Vilken är den högsta hastighet traktorer får vara konstruerade för?
Q: Hur gammal måste du minst vara för att få övningsköra för behörighet A1?
Q: Vad är definitionen på en tung mc (A2)?
A:Högst en effekt på 35 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kW/kg
- Jag måste stanna och parkera utanför körbanan
- Jag anpassar farten i god tid för att om möjligt undvika att stanna före korsningen
- Jag anpassar farten och stannar där jag har sikt. När jag kontrollerat åt båda hållen kör jag vidare
- Jag får svänga även om signalen visar rött ljus
- Jag måste stanna vid vägmärket och vänta på grönt ljus
A: 200-400m
Q:
A:
Q:
A:
Q:
A:
Q:
A:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)