tisdag 17 juni 2014

Körkortsteori 4

Q: Du närmar dig denna trafiksignal. Vilket körsätt är minst skadligt för miljön?
    1. Frikoppla och utnyttja rörelseenergin
    2. Släppa gasen i god tid (motorbromsa)
A: 2


Q: Att köra lastbil med släpvagn i trafiken utgör vissa svårigheter. Vilket problem kan detta medföra för övriga trafikanter?
  1. Övriga trafikanter har svårt att upptäcka att lastbilen har tillkopplad släpvagn.
  2. Lastbilen kräver stort utrymme och behöver många gånger använda mer än ett körfält för att komma fram.


A: 2




Q: Vid cirka 70 km/h börjar din motorcykel att wobbla. Hur ska du göra för att minska risken för att en olycka ska inträffa?
  1. Luta mig framåt över tanken och minska gasen mjukt
  2. Flytta kroppstyngden bakåt och bromsa mjukt med frambromsen
  3. Bromsa hårt med båda bromsarna

A: 1




Q:Vad gäller vid infart på motorväg?
  1. Det finns inga speciella regler
  2. Jag är skyldig att underlätta för de som ska in på motorvägen

A: 2




Q:Vilken högsta tillåtna hastighet gäller för motorcykel med tillkopplad släpvagn på en motorväg?


A: 80km/h


Q:Vilken är den högsta hastighet traktorer får vara konstruerade för?


A: 40km/h




Q:Hur många rapporterade viltolyckor sker varje år?


A: 45 000


Q:Vad är sant? (förbudskylt överstruken traktor)
  1. Förbudet gäller endast trafik med motorredskap klass I och II


A: 1


Q:Vad innebär detta vägmärke? (överstruken moped)
  1. Förbud mot all mopedtrafik oavsett klass
  2. Förbudet gäller endast moped klass I
  3. Förbudet gäller endast moped klass II


A: 2


Q:Vad betyder det vägmärke som finns längst till höger på bilden? (förbud mot att parkera inom zon)
  1. Efter vägmärket får jag bara parkera på markerade parkeringsplatser.
  2. Efter vägmärket får jag inte stanna förrän jag har passerat ett slutmärke.


A: 1


Q: Vilken åtgärd är riktig i den korsning märket varnar dig för? (korsning med väjningsplikt för anslutande)
  1. Jag måste vara uppmärksam, förare på korsande väg kan köra ut utan att lämna mig företräde
  2. Jag placerar mitt fordon nära vägens mitt för att skapa säkerhetsmarginal till korsande trafik
  3. Jag kör på huvudled och behöver inte vidta någon särskild åtgärd


A: 1


Q:


A:


Q:


A:


Q:


A:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar