torsdag 5 juni 2014

Bättre körning & Teori bokad

Efter den misslyckade lektionen har jag kört två till lektioner på körskolan och ett par gånger privat.


Den tredje lektionen blev en manöverlektion och då var vi två stycken elever på manöverbanan. Den andra eleven övade på krypkörningen den svåra delen. och jag fick lite andra uppgifter, öva på att svänga krypköra. luta utåt och våga svänga snävare, när vi pratatde och övade kom vi fram till att jag inte känner mig riktigt bekväm i de lägsta farterna utan kanske ska öva med lite mer fart från början och att jag har satt ribban alldeles för högt från början, jag borde inte börja öva och sikta på de övningar som kommer på uppkörningen, då gör jag det onödigt svårt för mig själv. Lägg det på en lagom nivå och öva stora svängar först i lite högre fart , och gör dem snävare och sänk farten allteftersom. Efter en hel del körande tyckte jag det kändes bättre, men det går upp och ner, ena stunden får jag till en jättebra sväng och nästa käns det som jag ska välta :p


Vi pratade oxå om att man har en koncentrationsförmåga på högst 2min. Vilket innebär att det är inte konstigt när jag blir frustrerad när jag gör samma övning om och om igen.


Så tog med detta till när jag övningkörde privat, körde med lite högre fart och då sitter svängarna bättre, har en bit kvar innan jag är på uppkörningsnivå men det kändes mer hanterbart.


Idag körde jag fjärde lektionen och istället för krypkörningen så körde vi ut i trafik och på landsvägar. Körläraren tog bilen då resten av hojarna var på uppkörning. Vi började med lite stadskörning, ska bara tänka på att ha bromsberedskap när jag närmar mig situationer där det kan dyka upp saker. Sedan landsväg, där det gick bra. rätt placering i alla fall utom en där jag kom över lite på fel sida, - smal väg med skymd sikt. Så fick "godkänt" på det mesta.


Jag har bokat in teorin oxå 24:e juni. har gjort ungefär 11 av de prov som ingår från körskolan och har godkänt resultat, vet att det är en del frågor jag fortfarande är tveksam på mest miljö mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar