måndag 16 juni 2014

Risk 2:an - check

Då var Risk 2:an utförd.


4h varav det kändes som nästan 3h var prat och demonstration. Men nyttiga och tankvärda. Jag hade gärna haft lite praktisk övning. Efter varje moment skulle vi disskutera våra upplevelser i gruppen.


Vi var 5st i min grupp som möttes 7:30 på söndagen. Inga sovmornar här inte. Det var ingen "prov" utan mer en prova på. Vi fick börja med att öva på motstyrning, svänga och även öva på att svänga med bara en hand - tror det handlade mest om att våga släppa taget och släppa kontrollen. det gick ganska bra, gäller som alltid att hålla blicken dit man vill.


Sen undanmanöver - vi fick turas om att göra en undanmanöver vid koner och skulle öka farten successivt med 5km/h för varje varv. vi började på 30km/h. Jag blev väldigt sur när jag missbedömde och körde på konen redan i 40km/h. Svängde för lite och tittade för mycket på konen så jag var först ut. Den som klarade sig längst kom upp till 70km/h.


Till sist hade vi en lång genomgång om bromsning- bromssträckor där vi även fick en demonstration av att en bil bromsar snabbare än en MC. Lustigt för min pojkvänn som kört MC sen han var liten hade sagt till mig tvärsäkert att en MC bromsar bättre eftersom den är lättare. Men det visade sig fel, Bilen har i bromsningen tyngden till sin fördel och att den har mycket större friktionsyta mot underlaget.


Next up - teori :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar