tisdag 15 mars 2011

Känslan

Känslan är så viktig, finns det ingen känsla är allt botten. Finns känslan där är det toppen :)

Igår fanns det ingen känsla i ridningen :/ Förra passet fanns det en känsla som var så trevlig. Vad skiljde passen åt? Vet inte. LillJossan kändes okoncentrerad. Det var lektion i paddocken och två andra ekipage där igår. Isen var i princip borta och man såg gruset överallt men på vissa ställen var det fortfarande fruset = hårt och isigt under. Jag började med att promenera med henne för hand i paddocken. När jag skulle sitta upp och hade satt foten i stigbygeln hoppade hon till så jag som kommit halvvägs upp hoppade ner igen - inte lätt när man har en osmidig matte :/ Kom upp utan problem andra försöket och såg att jag tappat dressyrspöet så jag hoppade av igen och hämtade det och hoppade upp igen och då stod hon helt stilla. Övning ger färdighet.

På't igen! tur att jag saknar självbevarelsedrift ;)

Även om Jossan traskade på för det mesta så kändes det ändå som hon stod emot lite. Kan det vara den glappande framskon som störde? Travade och fick rådet av Ulle som höll lektion men som slängde lite tips till mig att inte ha för korta tyglar. Svårt antingen har man för långa eller för korta :/ Men Jossan är väldigt känslig för "mothållande" och stannar upp. Galopperade lite och det blev ingen bra rytm i det heller. När vi skrittade på lång tygel lyckades Jossan snubbla till och nästan stå på mulen. Hon har lite dåligt med koordinationen lilltjejen svårt med fyra ben att hålla ordning på, tror vi ska öva mer bommar för att få henne att lyfta och tänka lite mer :) Ulle nämnde att  man kunde beställa koordination på postorder :D

Avslutade avsuttet och skrittade för hand. Även om man vet att känslan inte kan infinna sig jämt blir man alltid lite osäker på sin egen ridning när man inte känner att man får till det. Ska bli skönt att få ett ridpass för Ulle på torsdag och får jag inte tag på hovslagaren så får jag försöka slå i en eller två sömmar så att skorna sitter.

ps Jossan är inte den smartaste tjejen i stallet. Jag började med att borsta henne i boxen och tog med hela rykthinken in. Hon nosade på borstarna och fick tag på en liten plastpåse som hon drog upp och sen insåg hon att den var otäck! Så hon backade runt ett varv i boxen och den förföljde henne! :o Sen släppte hon den och då slutade den förfölja henne :D Det är inte lätt att vara en liten lättskrämd tjej ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar