torsdag 31 mars 2011

En vecka - flytt

Updatering:

Besiktningen av ponnyn - starlight gick åt skogen. Ganska kraftig Reaktion på böjprov HF som kvarstod även vid longering. Väldigt synd eftersom jag gillade denna ponny och även Linnéa gjorde det. Men jag borde ha anat det eftersom jag tyckte den kändes ojämn första gången jag red och redan då var tveksam om den skulle gå igenom en besiktning. Även om hjärtat säger kanske så säger hjärnan bestämt nej och det var med tungt hjärta jag ringde och tackade nej. Säljaren var trevlig men nämnde flera gånger att hon var mycket missnöjd med min veterinär och dels tyckte att man inte gör böjprov på en 20åring och att hon tagit i för hårt. Något som jag inte kan hålla med om. Men åsikterna är delade.

Jossan vilade i onsdags och tappade sin andra framsko i torsdags när Victoria hade henne och hovslagaren kom ut på fredagen och slog på den.

I helgen flyttade jag från lägenheten till stugan på gården. Jag hade även stallet under helgen så det tog all tid och kraft och Jossan fick vila sig i form. Det verkade som det funkade för när jag red i paddocken på måndagen var hon väldigt pigg och glad. Hade en jättefin framåtbjudning och traven var lite kalas i :) Galoppen börjar oxå arta sig och vi kunde galoppera genom svängarna utan att bryta av ;)

Tisdagen så åkte vi till Åby. Malena följde med och lastningen gick felfritt när vi åkte hemifrån. Jossan gick direkt på transporten. På kliniken kollade en ögonexpert på det rinnande vänsterögat, spolade rent men hittade inget anmärkningsvärt och ansåg att synen var som den skulle. Fick droppar + salva till ögat. Lastningen hem var inte lika rolig. vet inte om det var att hon var lite drogad och på nytt ställe men in i transporten ville hon inte gå trots mutor. tog nog en kvart-20 min innan vi kunde övertala henne.

Onsdagen var hovslagaren i stallet igen och Jossan blev omskodd fram. Hoppade lite och försökte rycka undan hoven men annars snäll. 750kr inkl de två tappskorna som jag fick för 300kr. Sen kom Victoria och gjorde iordning en otålig Jossa. jag tog Matrose och sen red vi ut. Upp emot fjället och travade lite och hann med en liten galopp på hemvägen. när vi kom hem fick Jossan gå in och jag och Matrose joggade lite i paddocken i trav och galopp. Insåg att mina ponnyköp funderingar ligger mycket i det faktum att jag saknar lite av den "riktiga" ridningen i att rida en unghäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar