tisdag 8 mars 2011

Termometer och sadel

Termometer och sadel

Temp 37,8

Vi har en häst i stallet som antagligen har ett virus. Det slutade med att han slutade äta. Då är det något allvarligt fel för att Nordsvensken Kalle inte äter hör inte till vanligheterna. Sen fick han feber, slutade äta dricka och bajsa och var väldigt hänging. Som tur är så verkar han nu några dagar senare lite bättre igen och har så smått börjat äta men långtifrån med den vanliga apititen. Så igår köpte jag en termometer till Jossan och tog tempen.

Var lite orolig att hon inte skulle gilla att få den i rumpan men glömde att hon är ett sto :D Ingen feber som tur är. När hon står på gången blir hon ofta lite hängig och står nästan och somnar. Men uppe i sadeln blir det mer livat.

I fredags kom Madeleine Ekelund förbi som är nyutbildad sadelmakare och kollade på min dressyrsadel som jag tycker börjar ligga för nära manken. jag fick bekräftat mina misstankar men fick även en insikt i varför jag tycker att jag alltid hamnar snett i sadeln. Stoppningen på vänster sidan var mycket mer tillplattad än på höger, om det har skett pga min sits eller vice versa är ett mysterium - troligtvis en kombination. hon rekommenderade en padd -fårskinn temporärt som skulle fylla ut och lyfta upp tills hon skulle komma ner i april och ha ett omstoppningsrace.
hon fick även kolla en hoppsadel som var av samma modell/Storlek som en hoppsadel som jag skulle prova på lördagen då säljaren skulle komma förbi med den. Den såg ut att ligga bra, mycket frihet över manken och Madde nämde ett par saker man ska tänka på.

På lördagen kom hon med hoppsadeln ut och jag tyckte den låg bra. Provred lite och även om det var isigt i paddocken kändes Jossan finare än vanligt efter lite telefonsupport från Madde, så jag gjorde slag i sak och köpte den. Prutade från 6000 till 5500 eftersom den behövde stoppas om. Eller rättare sagt så köpte Christian en sadel :) han ville investera lite mer i vårt "gemensamma projekt" ;)

Söndagen hade Victoria Jossan och allt hade gått bra och hon hade tagit en promenad med henne. Själv hjälpte jag Malena att köra ner hennes Bombshell - Lussan till Kalmar för att hon ska få åka till gotland och förhoppningsvis bli fölsto. Det blev ett heldagsprojekt även om det gick snabbare än planerat. Åkte vid 9 och var hemma 20:30. Lussan var snäll att köra och var lugn när vi lastade ut och ställde henne i boxen. Lite sorligt för Malena som nu är hästlös. Vad ska man göra med all tid och pengar man nu får över? Var väl hennes stora fråga :)

Igår måndags skrittade jag vänster fram till korset på asfaltsvägen. Jossan traskade på bra och tittade till på några saker. Det kändes väldigt bra med den nya sadeln! :D Jag fick lånat en 120cm sadelgjord som är lite i största laget - drog åt till näst sista hålet. köpte en på hööks men blev lite överoptimistisk och köpte en 100cm som var i minsta laget så jag måste byta den. Jaja har man inte jobb så skapar man sig :) trevligt I-lands problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar