fredag 20 april 2012

Flygtur - men inte i den bemärkelsen

6:e november 2011 har jag en notis i min kalender att Jossan var halt. 18;e november åkte jag till Ale. Det är 5månader och två veckor sen jag red på henne.

Igår var det dags, efter två veckors skritt för hand i ca 20-30min så är det nu dags för steg 2 i igångsättningsprogrammet,

Vecka 3-4 Vila i liten hage med skritt under ryttare en gång dagligen 20-40min. Kan varvas med tömkörning, kan skrittas över bommar. Vid ridning ute rid i lätt kuperad terräng undvik branta backar där hästen lätt kan halka. Hästen får ridas i form och kan arbetas med enstaka steg sidförande.

Jag visste inte riktigt hur hon skulle reagera vid uppsittningen då hon har varit lite besvärlig att sitta upp på. Jag har provat att lägga på och promenera med sadeln och det var inga problem, det mindes hon iallafall :) Men jag förträngde helt våra träninsningsproblem som vi hade när jag fick henne. Hon var ovillig att bli tränsad, troligen på grund av den fisteln hon har i ena örat och som hon inte gillar att man pillar på. Men efter lite mutor med morötter och lite tränande så gick det över och det var inga problem att tränsa - för då visste hon att det inte var öronpill på gång. Hon tillochmed böjde ner huvudet och "hjälpte" till. Jag borde ha sett varningstecknen då hon även varit lite strulig med grimman de senaste veckorna. Slänger och rycker lite med huvudet och höjer huvudet. Men efter bara lite protester har det gått att få på grimman.

Såhär i efterhand inser jag att jag tränsade henne när vi var på Åb till Ale och jag har bara ett litet minne av att hon inte gillade det men att det gick med bara någon liten protest. Igår var det tvärnej från hennes sida. hon skulle inte ha på sig tränset! Inte lätt att övertala en häst som slänger med huvudet och kör upp det i taket när man inte är så lång. Jag blev både irriterad och lite stressad då jag hade sällskap som väntade plus att jag redan innan var lite spänd inför uppsittningen och ridturen. Det blev inte bättre av att den nya medryttaren till Kalle snällt försökte komma med "goda" råd. Jag morrade ilsket att jag inte behövde hjälp och ansåg att hennes kommentarer var värdelösa ... Jo jag vet att man kan plocka isär tränset på "svårtränsade" hästar. Men det var för mig ett sätt att komma runt problemet inte att lösa det och jag vet ju att Jossan går att tränsa och att hon bara inte ville. Vilket fick mig minst lika rödilsket envist vägra att inte tränsa på något annat sätt än det "vanliga". Tillslut hämtade jag pallen och när jag kom upp en liten bit och satte på henne grimma och satte fast henne i gången hade hon inga möjligheter att komma undan på samma sätt. hon försökte lite att höja huvudet och även att tränga mig med bogen. Men det fick hon inte. Sen gav hon ganska snart upp och tränset var på. Tog väl bara en halvtimme att tränsa *pust*.

Uppsittningen: ledde fram henne till Pallen och hon tyckte det var lite läskigt. Hon har ju alltid varit väldigt skeptisk till uppsittningspallen. Hon stod stilla när jag klev upp men sen rusade hon bak ett par steg och jag valde att släppa istället för att vara tvungen att hoppa ner efter henne  och hålla kvar tygeln - hade hon antagligen tyckt varit ännu otäckare. Hon stod stilla och väntade. Fick hjälp av tjejn jag skulle rida ut med så hon kopplade fast ett grimskaft och distraherade med en morotsbit och sen var det inga problem att komma upp.

Ridturen. Vi gick med Hero och i början så smög hon fram lite. förböjde sig och krullade ihop sig - helst åt höger. snubblade till nån gång på hemvägen men kändes inte som det snubblandet som hon hade när det var som värst. Så jag ignorerade. Helt ljuvligt kändes det att vara uppe på hennes rygg igen. Efter en stund så gick hon om Hero och sen kom det ut en fux från grannstallet som skulle åt samma håll som vi. Den var superintressant och Jossan ökade farten och skrittade på som bara den! :) På hemvägen mötte vi en bil med släp och även om den var otäck så höll hon sig i skinnet. duktiga tjejen! Svävade lite efteråt av lycka :)

När man väl kommer upp på ryggen på henne är hon ganska välartad det är som sagt var tränsning och uppsittning som vi behöver öva en hel del på.

Min Pojkvän behöver lära sig följande: Om man är ihop med en hästtjej och hennes häst har varit oridbar i 6månader och hon ridit för första gången samma dag. Då svarar man inte i telefonen att "jag har inte tid just nu, jag står här med "grabbarna" och pratar. Kan jag ringa dig sen?" Då ska han inte vara förvånad att han får ett surt "Nej det kan du inte jag ska gå och lägga mig nu. Godnatt!" Klick.

Sen har jag funderat lite på Amanda. Tyckte först det var en väldigt bra idee att stallkompisens dotter kunde rida lektion på henne. Men efter lektionen känner jag mig tveksam, fick höra lite kommentarer igår i stallet att Amanda varit lite istadig och att tjejen fått sparka på för att hon inte ville gå fram. Jag var med och tittade i början av passet och visst var hon lite seg men såg inga tendenser till istadighet. De försökte galoppera men jag avbröt det snabbt då  hon inte är galopperad av mig innan under ryttare. Sen var jag tvungen att lämna.

För mig är det absolut absolut viktigaste med lilla Amanda att hon är glad och motiverad till jobb. Visst det kan ingå ett visst tvång i vägen att få henne att jobba men hon ska tycka det är kul. Sen är hon inte igång och jag sa det till dem men jag skulle nog ha specificerat för tränare mer i detalj vad jag menade. Hon har inte travat långa sträckor/stunder i paddocken under ryttare. Jag har mest promenerat långa promenader med henne och lagt in kortare travsträckor. Att sitta och traggla i trav i varv på varv med avbrott kan jag mycket väl förstå att lilla Amanda tyckte var både pest och kolera. När jag tömkör har hon ett helt annat driv i steget vilket även får mig att fundera om det kan vara sadeln som inte ligger optimalt. Sen att ha en liten ryttare som inte vågar och vet hur hon ska driva på på rätt sätt förstärker bara Amandas "tröghet" och förbättrar den inte. Hm hm.  Kanske ska rekommendera bara uteritter ett tag till med trav och ev lite galopp i ett mer naturligt och mer inbjudande miljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar