måndag 7 maj 2012

Nöjd med livet och allt omkring

Efter en härlig helg där jag kunnat tagit allt som det kommit, inte känt någon stress eller press från något håll och allt bara har varit kul så inser jag att jag är så nöjd med livet och allt omkring just nu.

Det funkar ganska bra som det är. Visst jag bor på två ställen. Jag har ganska mycket som ska göras, två hästar, en dotter och ett heltidsjobb + två katter ger inte mycket tid över. Men ändå har jag tid över, jag hinner att fixa och hinner tillochmed att slötitta lite på tv:n och surfa när jag har lust.

Det enda jag måste göra är att släppa pressen på mig själv. Allt jag har idag har jag trots allt valt själv och jag kan lätt förändra min situation. Så jag är nöjd med det jag har idag.

Lilla Amanda är verkligen den drömponnyn som jag letat efter, igår söndag hade jag planerat att rida ut på henne och skulle hämta in henne vid lunchtid. hästarna stod högst upp på berget och Amanda ville inte bli hämtad, hon anade nog att det var arbete på gång :) Men efter att jag vallat henne neråt i hagen i ca 10 min så gav hon upp när hon hittade en hög med lunchhö. Vi tog och rundade hela fjälletrundan och det tog nästan 1h40min. ledde henne ganska mycket men övade lite galopp, totalt fyra galopper och även om hon gärna springer lite in i galoppen och behöver lite fart för att få en bra galopp så fick vi till några fina steg! :D

Jossan fortsätter att vara den DramaQueen som hon tydligen utsett sig till. Vet inte riktigt vad det är med henne. Hon höll bla på att sätta sig och gick nästan omkull i boxen när jag gick in när hon stod med huvudet nedstoppat i krubban och även om jag tyckte att jag sa till henne - när jag var brevid så slängde hon sig bak och satte sig och snurrade runt tills hon insåg att det var jag :o Samma sak när jag ska sitta av henne och hoppar ner på pallen. Försöker glida av försiktigt men ändå så får hon ryck när jag står brevid henne och slänger sig iväg - som tur var på tygellängds avstånd. Lilla pållen hon har inte alla hästar hemma om man säger så. annars tränar vi på med att hon ska stå stilla vid uppsittningspallen, vilket är såå jobbigt tycker hon. Ridningen går bra, och traven är sådär superfin, lite överilad och hon vill så mycket käns det som men hellre åt det hållet. Men även i ridingen får hon sina ryck, som när spöet slog i en av reflexstolparna eller när vi red under den otäcka viadukten. hon slänger sig runt och får nästan lite panik men stannar sen. känns nästan som hon är lite bakskygg och funderar på om sadeln stör henne. men tror mer på överskottsenergi och understimulering? Hon är en ganska känslig dam både på gott och ont. Men tränsningsrpoblemet är iallafall överstökat för denna gång, nu sänker hon huvudet så snällt och tar bettet och får fortfarnade belöning efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar