torsdag 25 juni 2009

Hoppträning

Igår var det dags för första hoppträningen på evigheter! Kommer inte ihåg när jag hoppade senast, det var nog när jag red på ridskolan, förra omgången :o Så jag kände mig minst sagt ringrostig och på dagen kände jag mig lite nervös. Nu vet jag iof att Gaston kan sin sak och det lugnade ner mig lite.

Jag behövde inte oroa mig som tur var. Vi byggde upp en "bana" med tre cavaletti ett sockerbits "hinder" + travbom och ett till sockerbitshinder med galoppbom framför och efter på ena långsidan. På medellinjen stog 4 små hinder i sizsax (oj vad osäker jag blev på hur det ordet stavas).

Vi började med att värma upp på egen hand - på flera sätt. Vädret var lite för bra för fysiska ansträgningar (ca 27grader+ sol och en liten fläkt) gjorde att man blev svettig bara man hämtade in hästen och sadlade den så ni kan förstå hur varm man var i säkerhetsväst och shortchaps! Nu hade jag ju tur som hade en hjälm som andades så bra :)

När hoppningen började var det långsidan ett par gånger först och som väntat så tyckte Gaston att det var ganska onödigt att lyfta på benen över mittenhindret med travbommen och hade ner det, men så hade jag ganska dålig fart i honom. Nästa gång fick jag väcka honom och då gick det bättre.

Sen hände det något lite otäckt, en av de yngre och lite hetsigare hästarna (vars ryttarinna var en riktigt stjärna) snubblade över det lilla sockerbitshindret efter travbommen och lyckades vurpa :o Hästen stog på huvdet och ramlade sen på sidan och ryttaren rullade som tur av och gjorde en kullerbytta en bit bort från hästen. Båda reste sig ganska grusiga men välbehållna :o Där ser man hur lätt det kan hända något. Skönt nog var de snart på benen och hoppade igen denhär gången lyfte hästen en hel del på benen. Skämtsamt sa tränaren att nu fick hästen minsann bra mycket bättre frambensteknik :) och att med tanke på avramlingen så ska det bjudas på tårta ... rulltårta :D

Sen hoppade vi första hindret på mittlinjen och sista hindret på raksträckan. gången därpå första hindret på mittlinjen och sen en båge runt alla hindrena och jag tror det var andra hindret på mittlinjen. Tillslut så hoppade vi alla hindrena på mittlinjen men med bågar runt de andra hindrena mellan varje hopp. dvs 1:a hindret först båge, 2:a hindret båge osv. jag fick oftast hoppa om eftersom jag hade svårt att hänga med i sprången och att få fram händerna. Slutade med att jag helt enkelt tog mantag och lät gaston sköta jobbet. jag fick bara se till att driva på lite :) Skönt med en häst som man kan våga göra så. Roy hade ju alltid så bråttom och släppte man tyglarna så hoppade han gärna i 250. Sen hade han en hals som var som ett dragspel, innan hindret var den 1dm, över hindret var den 2m. Inte helt lätt att hänga med då.

Det blev en del rättupp och rätt nerhopp pga dålig fart :o Men JÄTTEKUL var det!! :D fick verkligen blodad tand. Tränaren tyckte iallafall att man sits blev bättre på slutet (inget sagt om hur hemsk den var från början ;)) Gaston var inte så trött men avstog från sista banan eftersom han inte hoppat på länge. Attans att jag ska dela hopplektionerna med medryttaren nu får jag väl inte hoppa förren om en månad! *suck*. min tröja var ganska blöt under västen (undrar om en libresse maxi hade funkat  :D

Avslutade dagen med att fylla på vatten och virra omkring lite planlöst i stallet (konstigt vad hjärnan slutar fungera efter att man ansträngt sig fysiskt)

Bakbenet med såret såg helt bra ut :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar