onsdag 21 november 2012

Gillar - Bra böcker

Har ni tänkt på att man ofta kan "gilla" olika saker som man inte anser vara "Bra" och "Fint".

När jag tänker på mig själv så läste jag mycket serier som liten, Bamse, Fantomen, Tarzan, Min häst mfl. Sen började läste jag mycket fantasy, SF och Harlequine böcker. För att inte tala om filmer man sett och TV-serier man följt. Dynastin, Doktorn på prärien,  McGyver, V mfl. Och jag kan säga att min smak har förändrats med åren men jag ser fortfarande på mycket film & serier och läser mycket böcker som jag gillar men som jag inte skulle säga är "Bra". Böcker och tv-serier som man knappt vill erkänna att man väldigt gärna spenderar tid på och helst smusslar sig undan på sitt rum med.

En annan författare som jag läst mycket av är Stephen King, hans skräckböcker har aldrig varit de seriösa kritikernas favorit men i mina tankar har jag alltid tänkt att om 50 eller 100år, antagligen efter hans död så kommer Stephen Kings böcker att betraktas som Edgar Allen Poes. En författare som inte uppskattas av sina intelektuella samtida men som i framtiden antagligen kan betraktas som att ha efterlämnat sig något som verkligen tillförde något till litteraturen och framför allt de som läser hans verk.

Senast har jag börjat läsa 50 shades of Grey som är en typ av "tantsnuskbok" och som för ovanlighetens skull har lyckats ta sig in på de vanliga hyllorna i de "seriösa" bokaffärerna. De säger att den har mer än bara sexscener utan även en psykologisk botten. Visst, kan jag säga men i mina ögon är den som en välskriven harlequine med lite mer tanke bakom. men jag kan se historian gå igen. Den "fattiga" flickan som bedåras av den "rika" och komplicerade mannen och blir häftig förälskad och diverse äventyr på vägen till kärleken. Same, same but different. Sen kan man kalla vad det vill, och tiderna förändas trots allt lite och det som betraktas som icke acceptabelt idag kommer med största säkerhet vara helt ok imorgon. Ni minns väl att Elvis chockade alla på 50talet med sina vickande höfter. Idag krävs det mer än vickande höfter på scenen för få samma reaktion.

Då vaknade tanken om att gilla det som inte är "Bra".

Med Bra menar jag framför allt litteratur och  filmer som av Kritiker och Kunnande inom litteratur och film anses vara bra kvalitée på. Helst ska författaren/reggisören ha vunnit en och annan Pulizer, nobelpris eller oscar. Men vad säger att det vi gillar - som inte ens man själv anser vara "bra" inte är bra? Om man gillar det borde det inte vara bra? om annat inte i underhållning och förströelse syfte? Visst en harlequine bok eller ett avsnitt av Desperate house wifes må inte ha så mycket unikt att komma med utan är ofta stöpt i en och samma form och har inte kanske inte som mål att väcka stora tankar. Men ibland är det underhållningen och förströelsen man vill åt och om de uppnår det syftet är det inte bra då?

Det kanske är dags att ta med sina Harlequine pocketar ur garderoben och ställa sig upp och säga att jag tycker de är bra, de fyller sitt syfte. En bok eller film inte är djup och tung liksom Trie colour filmerna eller Kafkas verk och som bara tilltalar en liten klick av intelektuella som betraktas som Fin. Jämfört den stora massans förkärlek till kiosklitteratur och massproducerade tv-serier och filmprogram som betraktas som skräp.

Det kanske är dags att dela in ting i annat än skräp eller fint, ytligt eller intelektuellt, Dåligt eller bra. Vi kanske ska försöka med förströelse eller djupsinnigt. Båda kan vara lika underhållande och båda kan vara lika bra.

Sen är frågan hur vi ska blanda in kvalitée konceptet i sammanhanget. Men kvalitée har väl inget att göra egentligen med om man gillar det? Jag kan gå på McDonalds och äta en hamburgare- som av de flesta inte förknippas med kvalitée snarare med kvantiteet och för mig är det minst lika gott som att gå på stans lyxkrog och äta en oxfilée av finaste kvalitée. Men finns det något som säger att det ena är bättre än det andra bara för att lyxkrogen är dyrare? Här kommer kaptitalisterna in. Fint = dyrt. Men inte riktigt samma regler gäller inom litteratur och film nuförtiden. Utbudet är större och priserna jämnare än på den tiden när kiosklitteratur myntades.

Hm det tål att tänkas på.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiosklitteratur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar