onsdag 21 november 2012

Zlatan vs Bamse

Ja. Jag vet vem Zlatan är, det är svårt att undgå det som svensk. Men jag kan inte påstå att jag har någon som helst aning om han är så bra som alla säger, helt ointresserad av fotboll som jag är. Jag är lika stort frågetecken till Zlatans prestationer som Anrell var till Rolf-Göran Bengstsson.

Vad jag vet är att han nu tydligen vunnit den 7:e guldbollen som sverigest bästa fotbollspelare och att de på radion har en "fem tycker till" (radio mix megapol i Göteborg) om Zlatan ska ha guldbollen eller inte.



Jag som ovetande lyssnare ställde mig frågan. Om han nu är så bra och han "vinner" denna utmärkelse varje år, varför ifrågasätts han? Frågeställningar som att någon annan borde väl kunna få guldbollen? Fast det är klart det finns ju ingen så bra. Dök såklart upp och ältades.

Jag vet varför vi ifrågasätter Zlatans överläsenhet. Det är Bamses fel!



Ja ni hörde rätt, Bamse har liksom Vilse i pannkakan förstört en hel generation och ytterligare förstärkt Svenskarnas Jantelag. Ni anar inte hur farligt det är med media som barn tar del av som små, underskatta inte hur lättpåverkade barn är och hur det håller i sig när de är vuxna ;) Som liten läste jag Bamse. Bamse världens starkaste och snällaste björn, i sina blåa byxor och toppluva, det är först senare som jag insåg att de borde varit illrödare än jultomtens. Bamse som alltid gör rätt och som alltid låter alla vara med.



Mer än en gång så togs ämnet upp i Bamse att "Alla ska få vara med" och när han spelar fotbollsmatch är "alla vinnare" oavsett om man förlorat eller inte. och alla ska få en guldfotboll - Glass.  Zlatan är i dethär sammanhanget den svarta vargen - och inte kalle svartskalle - ja helt otroligt att Bamse kommer undan med en serie som heter såhär när Tintin halshuggs, och även om han accepterar Bamses välvilja så vill han innerst inne i sin svarta själ ha vinsten för sig själv.

Det är bara att inse att Zlatan är inte som Bamse och skakar ödmjukt på huvudet och stiger åt sidan och säger, nej iår kan någon annan få guldbollen jag har redan min hylla full. Nej han stiger stolt fram och "roffar" åt sig äran igen. Den kapitalisten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar