onsdag 19 december 2012

Oplanerad vintervila

Jag insåg idag - som så ofta förrut i efterhand, att mina hästar har fått en vintervila, oplanerad men kanske ändå ganska lägligt. Läste på hippsons hemsida att Bratt lät sina hästar vila i ca 2,5vecka på vintern, tror mina har vilat ungefär så länge lite till och från.

Red Jossan senast i onsdags? förra veckan, Torsdagen och fredagen började jag känna mig krasslig men som vanligt inte dödsjuk.

Ont i halsen - check
Snorig - nej
Feber- Nej
Frusen - Check
Hängig & trött - Check
nyser - check

Ska man stanna hemma? eller jobba? Smittorisken är som störst i början så antagligen är svaret Ja men troligen hade jag fått sjukdomen av min chef som var hemma i slutet av föregående veckan. Helgen blev en ganska kass helg. Det började med att min pojkvänns grannes hus brann ner till grunden. Chockande är bara förnamet. Plötsligt blir verklighetens snabba växlingar lite för verkliga och för "nära". En tragedi, eller? Så mycket materiella förluster som tur var inga liv som gick till spillo. Tillochmed katten klarade sig. och vi i dagens samhälle är väldigt fästa vid våra materiella ting. Förlusten av dem skapar ett stort tomrum och en stor strävan att återfå detsamma. Men inte bara det materiella man inser att ens liv är uppbyggt på så många praktiska grundstenar, körkort, nycklar, adressböcker, tandborstar, kläder. Det blir så omständigt när man förlorar allt.

Jag borde ha bäddat ner mig hela helgen men tyvärr hade jag stallet och fick springa in och ut och däremellan däckade jag på soffan och sov en stund. På söndagkvällen var jag ganska säker att det inte skulle bli något jobb på måndagen. Sjukskrev mig och sov till kl 12 på måndagen.

Mer än välbehövligt.
Sen fick jag släpa mig ut i stallet, det är ju alltid tusen gånger lättare att inte stötta på den otrubbliga "kan själv" "klarar mig själv" känslan . Man kan ganska lätt definiera hur sjuk en hästmänniska är.

1. Lite sjuk - Rider och sköter som vanligt kan tillochmed tävla
2. Något sjuk - sköter hästar och motionerar hästen/arna
3. Mycket sjuk - Sköter hästarna - efter mycket ångest, frossbrytningar, hostattacker och lätta svimmingsanfall - hoppar över att motionera hästaren/arna.
4. dödligt sjuk - ser till att någon annan tar hand om hästaren/arna. - efter att ha fått en webkamera installerad.

Idag är jag tillbaka på jobbet efter att ha börjat skruva mig något i soffan och känt mig lite rastlös igår, hann iallafall se klart på säsong 4 av heroes. Men nu längtar jag tillbaka till soffan igen. Synd att jag har intag av hästar, mockning och mat"lagning" till mina två, motion av åtminstonde den stora röda och kvällsfodring kvar.

jag blev faktiskt lite stött på pojkvännen när jag rastlöst igår undrade om han inte hade lust att komma över, men han skulle städa hemma. Då låg jag på soffan och hade nog inte planerat mer än att ligga på soffan hela kvällen. Nej han tyckte det var bättre komma idag ... hm får väl se om jag hinner pussa lite på honom innan jag däckar i soffan.

Tror jag behöver en "svårare" pojkvänn, har minsann läst i 50 nyanser av honom att en fantastisk pojkvän är: äckligt rik och överöser en med gåvor, dyker alltid upp när man vill - speciellt om man blir lite stött och skickar ett surt svar, då tar han sin helikopter och kommer på stört. Har outsläcklig sexlust och ett oändligt spännande mystiskt förflutet - som han såklart inte vill berätta om och är sluten som mussla när det gäller sig själv.  Behöver jag säga att min nuvarande pojkvänn inte verkar ha några av de "goda" egenskaperna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar