onsdag 10 juli 2013

Tandkoll, Hovslagare och vaccination

Idag fick jossan en helservice. Hovslagaren Lars var här vid lunch och eftersom jossan bestämt att jag dagen innan tisdag inte skulle behöva vela mellan ett pass i paddocken och uteritt utan istället tagit av sig höger fram så det blev ingen ridning alls. Och jossan fick därmed nya skor runtom. Bakskorna var det fyra veckor sen hon fått nya och fram skoddes hon för sex veckor sen.

Red Amanda på em hon var lite varm i hovarna när jag tog in henne så det blev ingen gräshage idag. Red i säveskogen. Offroad och letade lite nya stigar. Vilket gick dåligt red uppför en brant backe och sen nerför på andra sidan men stigen snirklade fram på ett par ställen med låga träd så även om Amanda är liten kom hon knappt fram. Väl framme på en väg vid ett gult hus kom en upprörd tant som inte ville att jag skulle rida där. Efter lite meningsbyte så sa jag att jag respekterade om hon inte ville att jag skulle rida där men att när man rider på nya stigar är det inte alltid lätt att veta var man kommer fram. Lite galopper och en hel del tjat om att man inte får äta när matte rider. Hon vet mycket väl att hon inte får! Och hoppar iväg redan när hon börjar sträcka sig efter gräset för då vet hon att matte kommer att straffa henne :p

Sen var det dags att åka in till alekliniken med jossan. Som vanligt snäll att lasta och hon skötte sig bra vid tandraspningen. En del hakar och det får jag ta på mig eftersom jag inte fått tummen ur. Sen vaccinerades hon. Skönt att ha det gjort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar