torsdag 4 juli 2013

Två dagar kvar - semester!

Ett lätt sommarregn föll igår. Inte så man blir blöt men lagom så det blir fuktigt och lite klibbigt i luften.

När jag kom hem tog jag in båda från vinterhagen. Funderar mycket på hur jag ska lösa det i sommar, det hade varit skönt om båda kunde gå på sommarbete dvs - ute dygnet runt med minimal passning. Men Jag vet inte om jag vågar släppa Amanda på heltid på bete. Jag har haft henne som mest ca 3-4h med munkorg och ca 1-2h utan och tycker att hon är lite varm i hovarna och svullen i kronranden när hon gått som längst. Jag får se om jag kan gränsa av en del av den avbetade sommarhagen. Snart har jag semester då blir det lättare att passa tiderna. Tiden på kvällen räcker inte till både till tillväjning till gräs och motion och då har det blivit det senare som prioriterats.

Började med att sela på Amanda lokselen och ut och sladda paddocken i duggregnet. Hon var lite skeptisk i början antagligen på grund av att det blev som det blev sist.Men jag började från början. Draglinor, draglinor+svängel, drog pallen efter och sen kopplade på den och då var det inga problem, aktade sig lite mycket när hon svängde i början men lugnade ner sig snabbt. Började med kanterna och lastade på två stora stenar tyvärr flyttar de sig så hade behövt någon annan lösning. Sen sladdade vi mittendelen utan tyngder. Men lämnade ca 1/3 i mitten då jag tyckte att hon jobbat tillräckligt. Duktig tjej ca 45-60min. Såklart med lite vilopauser. Släppte sen Amanda på sommarbetet med munkorg ca 2h.

Tömkörde Jossan och hon var verkligen jättefin! Jag måste komma ihåg att tömköra regelbundet, minst en gång i veckan. Konstigt nog känns det ofta jobbigare att ställa in sig på tömkörning än på att rida, även om det inte är det. Började med  skritt och även lite innanför spåret vilket var väldigt svårt för oss båda. Sen trav på volten. kort trav på spåret - här hade hon verkligen fattat vad hon skulle göra och även om jag hade lite väl mycket stöd på tyglarna till och från så gick hon bitvis med ett väldigt lätt stöd. Galopp på volterna - ca 3-4 varv åt vardera håll (ca 1½varv åt gången med trav emellan) Jättefin i galoppen, stadig och samlad. Ja det var helt enkelt ett kanonpass! vi hade bara en trasslig situation när M kom och skulle fixa med traktorn, då fick Jossan för sig när vi var i jämnhöjd att han var jätteotäck och gjorde en helomvändning och trasslade in sig i tömmarna. Hon stannade dock och stog snällt stilla när jag trasslade ur henne, men insåg att framförallt med tanke på körning så måste man verkligen vara hel fokuserad och hinna förebygga dessa situationer.

Släppte sen ut jossan på sommarbetet som hon fick gå med de andra under natten och hämtade in Amanda som var snäll och stod stilla och sprang inte iväg när jag gick fram för att hämta henne. Min hästpsykologi säger mig att när jag fått fatt henne och kopplat på grimskaftet så tar jag av munkorgen och låter henne beta en stund innan jag "släpar" iväg med henne, för att hon inte bara ska koppla ihop mig med något negativt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar