torsdag 22 augusti 2013

Lite seg dressyr på den stora röda

Såhär i efterhand kan jag se tillbaka och inse att jag inte fick igång bakbenen och att vi hade lite dåligt med energi igår. Jag och den stora röda.
 
Började med att rida ut och rida förbi de flyttade kossorna som nu står på fältet när man rider asfaltsvägen bortemot fjället. 5 gången förbi kor, 35 kvar om man ska tro polishäst Ulla - så många gånger tar det ungefär innan en häst inte tycker en sak är otäck, fast frågan är om min lilla häst skiljer på korna i olika hagar, dvs man behöver rida förbi samma hage med kor 40ggr :p
 
Lite otäckt var det och hon stannade och tittade ett par gånger som tur var så var kossorna i bortre änden av hagen och stog relativt stilla. Men hon blev inte så spänd att hon började drakblåsa och få flyktinstinkter. Så det går framåt. Efter lite övertalning så gick hon förbi dem i snabb skritt. Vi vände vid kärringstallet och gick förbi dem igen. Synd att vi inte kunde behålla den energin och skritten när vi kom tillbaka till paddocken.
 
Tillbaka vid stallet fick jag lite hjälp att hålla i Jossan medan jag krånglade av mig säkerhetsvästen, lite otäckt var det oxå och hon hoppade till en gång. Hon är inte van vid att jag klär av mig från hästryggen men det är väl dags att vänja henne vid det oxå :) Känslig fullblodsfux och sto ... say no more.
 
Sen dags för dressyr, inga avancerade krumelurer. skritt med volter på kortsidorna och sen lite skänkelvikning på långsidorna. Trav längst med spåret volter på kortsidan med halvhalter och lite öka/minska men som sagt var hade en lite seg känsla och att jag inte riktigt fick igång henne. Gick lite med handbromsen i. noterar att hon blev skodd igår (Tisdags). Tyckte även att hovarna såg kortare ut än vanligt...
 
Sen lite galopp direkt efter första travpasset, även det på spåret med volter på kortsidan. hon kändes lite stretig och ville inte riktigt ge efter och mjukna.
 
Efter skrittvilan, tog vi ett pass med nedsutten trav som verkligen blev kass då hon gick och kröp ihop och segade ännu mer och hela tiden väntade på en galoppfattning. Dvs gick inte fram. Kämpade på med att få henne fram och tror det gick bäst när jag red lite mer aktivt i traven. Skrittpaus och sen ett pass med lättridning i traven och då gick det bättre med framåtbjudningen.
 
Hela passet blev ca 1h med skritttpauser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar