måndag 19 augusti 2013

Löshoppning & Kondition

Fredagen var jag ute på AW med Malena så båda hästarna fick vila. Lustigt nog sprang jag på en stallkamrat på pubben, hon satt vid bordet bakom mitt och jag såg henne inte förren hon knackade mig på axeln :) Världen är liten.

Bilder från betet 



 
Lördagen löshoppade jag båda. Stallet tvättades så det blev snabborstning utomhus. Jag förstår att aktiva hoppmänniskor alltid har sina hinder framme i paddocken. Tror jag fick mer motion än båda hästarna när jag släpade fram & tog undan alla hinderstöd och bommar. *pust*. Jag började med Jossan som ganska snabbt blev flåsig. Hon fick hoppa en 5,5:a med ett litet räcke och en mindre oxer. som högst 60cm. Vill bara att hon ska komma igång lite med hoppningen och få lite mer rutin så får vi se om det inte snart är dags att hoppa lite uppsuttet :D
 
Hon hoppade iallafall utan att tveka och med god marginal på oxern. Inga problem som helst, jag med mitt otränade öga tycker det verkligen syns att hon är hoppstammad. Men nu får vi nog fokusera på konditions och galoppträning :)
 
Amanda fick en liten större utmaning. 4 studshinder med en galoppbom innan och en efter. Kondition och styrkehoppning med andra ord. Hon jobbade på jättebra, stannade bara en gång när hon hade undertempo och travade in i serien. Fick köra den tre gånger på raken och sen pusta emellan och så fick hon köra på så ett par gånger.
 
På Söndagen trodde jag att Amandas medryttare skulle komma efter deras sommaruppehåll, när jag kollade i mailen hade de skrivit att de skulle börja igen, men de måste ha glömt bort det för jag såg inte skymten av dem så Amanda fick en extra vilodag.
 
Jag lyckades gå ut och byta deras vattten mitt i en össkur men fick med mig paraplyet vilket såklart alla hästar tyckte var jätteotäckt och när jag försökte få tag på amanda för att ta av flughuvan stod hon inte stilla förren jag fällde ihop paraplyet :)
 
Senare på kvällen lyckades jag iallafall pricka in fint väder och red ut med Jossan med sällskap av Anita och Rocky, vi tog hela säverundan och red åt vänster, mycket galopp och trav och Jossan blev inte alls så trött som jag trodde hon skulle bli. Hon var tillochmed lite pigg på sista sträckan på hemvägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar