tisdag 24 september 2013

Blästrat ögonbrynen och bruten nagel

Fredag - Efter jobbet red jag ut en sväng på Amanda, genom säveskogen och tillbaka längst med mulared. En hel del galopp. Sen åkte vi till Christian - jag hade sagt att vi skulle komma vid 20-21 tiden, Linnéa var som hon varit den senaste tiden, lite motvillig att åka så hon var inte så ledsen över att vi kom iväg strax efter 21. Jag blev lite överraskad när det visade sig att Christians bror & flickvän var på besök och att de väntade på mig, det blev en sen middag :p Sånna överraskningar man helst vill slippa.

Lördag - Var iväg på GHP och hjäpte till att röja fälttävlansbanan, det låg många fina hinder dolda i vassen som flyttades ut på det stora fältet som var klippt. sen målades det hinder och tanken var att jag skulle trimma lite gräs, men trimmern som jag lånat av christian var inte sammarbetsvillig. När jag kom hem red jag Jossan i paddocken, dressyr/kondition, hon kändes kändes riktigt fin. Avslutade med kondition, 1varv skritt, 1varv trav, 2varv galopp, gånger fyra. och sista galopperna var riktigt runda och fina!

Söndag - Madde körde Amanda på förmiddagen, jätteduktig som vanligt och jag red ut på Jossan senare på eftermiddagen, red runt vikingagraven och hem via cementbacken. vi hamnade bakom två ryttare vid bästa galoppsträckan så det blev mest skritt och trav. När jag såg ryttarna galoppera iväg framför mig tog jag det lungt och sen hörde jag ett skrik och gråt, ena tjejen hade ramlat av, inga skador som tur var. När vi nästn var hemma blev det lite strul vid kossorna, ena kossan låg precis vid staketet och Jossan blev mycket skeptisk och fick ett återfall och började slänga sig runt. Testade one-rein stop och vi snurrade ett antal gånger. Tillslut fick jag henne att takta förbi.

Måndag - Kondition i paddocken på båda, började med amanda  -  1varv skritt, 1varv trav, 2varv galopp, gånger fyra. hon var lite flåsig men det gick över snabbt. hon har ganska bra kondis :)

Sen jossan - gick inte lika bra. Hennes röda hår kom verkligen till liv. Jag kortade stiglädrena för att förbereda en ev fältsits, men det gillade hon inte. Trodde först att det var för att hon fick mer tyngd längre bak för direkt när vi skulle trava blev hon istadig och ville inte gå fram och sparkade tillochmed bakut! fick fram henne men hon var sur! öronen bakåt och huvdet upp. Fick lite galopp men mycket protester, lite småspark bakut och skutt. men så fick jag släppt efter trycket på hälarna/underbenen och då blev hon lite nöjdare. Hon gillade tydligen inte att jag tryckte henne på sidorna så högt upp. Galopperade längst med ena långsidan och så for en sten iväg och träffade en lyktstolpe och då hoppade hon åt sidan och sen snubblade hon och gick ner på framknäna och jag for över huvudet på henne. Tuggade grus och landade på rygg, då ångrade man lite att man inte tagit på sig västen. men kom upp på benen igen. Såg att jag brutit tumnageln på vänster hand och fått två blåslagna knogar på höger hand. Det började blöda från nageln så in i stallet och plåstra om. Sen upp igen efter att ha längt stiglädrena igen. Mycket nöjdare häst nu och galopperade två intervaller till men sen kändes hon lite trött/snubblig?? :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar