onsdag 11 september 2013

Körning igen med "nygamal" kusk

Ja helgerna går i ett, i helgen galopperade jag som jag inte gjort på ett helt år wink.gif Jag var på helgridläger på Tunarp, via jobbet. Ridläger för Vuxna där de flesta kände sig som 14 igen förrutom att vi drack en del BIB wink.gif Det kändes en del i ländryggen kan jag säga - ja inte vindrickandet utan ridningen. Otroligt roligt då jag fick en hopplektion och en terränghopningslektion som verkligen ökade suget efter att komma igång och hoppa Jossan!

Tyvärr fick jag en ganska tråkig häst att dressyra på så den första lektionen kändes helt bortkastad. Jag var för dålig ryttare för att få någon ordning på den och den kändes helt stelopererad och mitt självförtroende sjönk i botten. Som tur var fick jag bytt till en liten söt ponny sista dressyrlektionen som var lite i typen av en smäcker irländare. och den var sååå rolig att rida på! Tydligen får jag ansöka om att vara med på "ponnylägrena" i framtiden wink.gif Men jag insåg samtidigt hur bortskämd man är med sina egna hästar som man till stor del formar efter sin egen ridning.

När jag kom hem sa jag upp båda mina medryttare på Amanda, hon ska bli körponny nu. De tog det bra båda två och den ena tjejen hade redan funderat på att byta till en större ponny/häst.

Så igår kom min gamla medryttare M och vi körde Amanda, eller rättare sagt hon körde och jag åkte, vi åkte ut en sväng först och sen jobbade vi lite i paddocken. Amanda fick verkligen jobba mer än hon är van vid. M var aktivt på henne hela tiden och vi kom fram till att jag behöver en längre pisk för att kunna ge hjälper i höjd med däckeln. Jobbade mycket på att få loss dendär högra sidan och få henne att stödja på vänster tygel. jag såg tydligt vilken skillnad det var men jag fastnar ohjälpligt i den vänstra tygeln när jag försöker. Lite protester men inga stora. duktig tjej! Både Amanda och M, kommer nog bli jättebra med lite körhjälp och få en liten spark där bak smile.gif Fick även lite tips om att försöka få tag lite svetshjälp att justera om rockarden så får ta tag i det oxå.

Ikväll är det körträning på körklubben biggrin.gif

Måndagen red jag Jossan, ska försöka jobba mer med kondition och styrka så hittade ett bra program på Hippson
http://www.hippson.se/ridovningar/battre-f...ed-renodlad.htm
körde framskrittning 10min 1 varv trav, 2varv galopp, ½varv skritt, 1varv trav, 2 varv galopp och så likadant åt andra hållet. Lite flåsig blev hon. sen avskrittning 10min. hittade även andra bra tips om att rida upp för backar ett antal gånger, lätt eller hur, gäller bara att få en struktur och lite organisation i det hela smile.gif

På måndagen var jag även på möte på GHP, för att få ordning på fälttävlansbanan. man känner sig lite överflödig när man varken har eller kan köra traktor, Men får väl se om man kanske kan hjälpa till att röja lite av gräset smile.gif Arbetsträffar är inplanerade. Hoppas verkligen det kommer igång lite träningar iallafall till våren!

Ja och sen har vi varit och tittat på två gårdar, den ena föll bort direkt, tråkig mark - smal avlång remsa och skuggläge på eftermiddagen. Den andra var helt ok. men jag känner mig lite avslagen just nu.

håller även på att ordnar en helgkurs med Maria Karlhe sista helgen i sept.
http://www.världsmästare.nu/
Ska bli jättekul!

ja pust många bollar i luften, Linnea har börjat på skridskoskola på fredagar oxå men som tur var i utkanten av stan så man slipper fredagsrusningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar