fredag 27 september 2013

Skitkass terrängträning & ryggont?

Ja det var ju ingen bra uppvärming inför terrängträningen med avramlingen på måndagen.
Men envis som man är och svårt att "ställa om" sig stressade jag iväg från jobbet på onsdagen och hämtade in Jossan. Borstade och sadlade och lastade på.

Det kan väl inte sägas för mycket, hur skönt det är att ha en lättlastad häst? Fast tycker att min transport har börjat "röra" sig ganska mycket, tippar lite, så funderar på att skaffa stöd bak.
typ


Så när jag kom fram, lite i senaste laget, en kvart kvar till träningen så var det bara att lasta ut och hoppa upp. Jossan tyckte det var jättespännande och spanade och blåste upp sig.

Inne på gräsbanan så fick vi rida fram i trav och galopp, Hon tittade lite på hindrena men var mest fokuserad på de övriga hästarna, men var snubblig så det stog härliga till :( Ville inte gå fram utan gick med handbromsen i och kändes allmänt mindre kul. Galopperade ett par varv men av förklarliga skäl vågade jag inte riktigt sitta i en framåtlutad fältsits utan satt själv med bromsen i. Två dåliga saker blir aldrig en bra eller hur?

Sen fick vi hoppa fram på en liten stock. Jossan tvekade och jag oxå vilket slutade med att vi kravlade oss över och tappade bjudning precis framför eller över hindret. - vilket såklart mest beror på en dålig drivning från ryttaren, men som tränaren sa, jag fick henne aldrig framför mig. Jag vågade inte släppa tyglarna & ge eftergift utan drog och bromsade.

Nej ingen bra känsla, när de övriga började hoppa större och fler hinder fick vi lite hjälp av tränarens mamma, men jag hade nog redan gett upp och efter lite prat så klämde hon på jossans rygg och ja hon reagerade ganska kraftigt, ömmade. :p Kom då även på att det börjar bli kallare ute och att jag har för mig att hon blev lite såhär förra hösten oxå. Kan det bara vara att hon blivit kall om ryggen och stel/öm? Plus lite träningsvärk, då är det inte konstigt att hon betett sig så surt sista tiden. Vi nöjde oss med träningen och lät det vara bra.

Saknar Gaston - den erfarna gamla hopphästen, men honom kände jag mig trygg. en osäker ryttare med dålig rutin på hoppning och en likadan unghäst, det är väl som gjort för katastrof.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar