torsdag 12 september 2013

Körträning och kondition

Stressigt värre känns det så snart man har något efter jobbet som ska passas in och denna vecka har det känts som det varit något varje dag. Plus kvällsfodringarna mm.

 På Onsdagen var det körträning på ghp inbokat med Amanda. Tilda får vara inne övrig katter valfritt Jag stressade ifrån jobbet och åkte och bytte till saaben. Sen hem, koppla på transporten, lasta utrustningen, hämta in Amanda som tur var stod hon vid grinden. Borsta och sen på transporten. Jag kom fram i ganska god tid men eftersom ekipagen innan mig inte tränade hela sina tider så blev det precis lagom när jag spänt för. Tråkigt nog så var hon som vanligt helt bajsig på rumpan. Trycker upp den mot rampen och bajsar. :p 

Värmde upp lite och sen hoppade Dick upp bredvid mig och tog tömmarna och kände lite på henne. Hon satt fast i högersidan idag oxå men inte lika mycket. Det kan underlätta när man har större ytor att röra sig på. Med mycket små hjälper och lågmälda kommandon fick han henne att Lossna i den svåra sidan och sen fick jag ta över tömmarna. Nackdelen med en så stor paddock är att jag knappt hörde vad han sa. Men ganska snart fick jag till det i båda varven och hon gick jättefint. Då fick vi sluta, för man ska sluta när de går bra så de förstår vad man vill och inte sitta och traggla. Kanske vettigt men underbart är ju kort ;) 

M kom precis när det var slut och missade allt. Men hon hjälpte mig att köra hem rockarden på sin pickup. Jag lastade av Amanda och stressade sen iväg och hämtade Linnea. 

När vi kom hem släpade jag ut jossan för konditionsträning i backar. Av bekvämlighet ledde jag henne och så fick jag lite extra motion själv :) fem gånger upp och den för den brantare delen av masten backen. Sen blev det mörkt. Jossan tyckte nog det var ganska onödigt redan efter första gången :)

Idag blev det åter igen konditionsträning av jossan efter att ha varit på föräldrarmöte och lyssnat på andra föräldrars klagan över att barnen har idrott tre dagar i rad och att skolan ska försöka minska på pappersutskicken. En riktigt bra sak de nämnde som jag tyckte var iallafall att de försökte ge uppgifter i matte som va anpassade i svårighetsgrad utifrån vad barnen presterat innan och målet var att alla barn ska ta samma tid på sig att lösa uppgiften. Jossans konditionsträning blev åter igen i paddocken denna gång med två vita bommar, en på var långsida som de fick lämna efter hoppträningen. Efter framskrittning ca tio minuter, trav ett varv, galopp två varv, lite oregelbundet över bommarna men blev bättre sen om igen. Tog detta fyra gånger, två åt vardera håll. Jossan blev lagom flåsig och fick sen skritta av för hand medan jag bar bort bommarna. Ca 40 min. Effektivt och kort. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar