måndag 10 mars 2014

Vårig helg med risk för liv och lem

Vårens första härliga dagar! Hade man haft ett inglasat uterum (Pensionärskuvös) hade man kunnat mått riktigt gott. Det blåste lite kallt men solen värmde gött och höll man sig i rörelse så var det helt perfekt.

http://www.youtube.com/watch?v=j8VdehTuZfw

Lördagen hade jag båda utlånade, så vi passade på att röja lite i buskarna framför mitt hus så jag ska få in mer ljus och sol, Christian skötte motorsågen och jag släpade ris. Mycket ris blev det. lyckades även nästan peta ut ena ögat mot en kvist. Aj, så nu går jag med glasögon - inte så bra med linser när det är lite skav i ögat. Det finns en bra anledning till varför man bör använda skyddsglasögon. Det blev riktigt bra så nu väntar jag med spänning på hur det ser ut i sommar.

Söndagen blev lite mer aktiv på hästfronten Åkte hem vid 11. Matade katter och släppte ut dem sen red jag Amanda - uteritt runt hela säverundan. Galopp på nästan hela grusvägen vid mulared- kändes lite seg och inte alls fullt ös som hon brukar ha ibland, galopperade väldigt lungt och sansat. Travade sen nästan hela sträckan i skogen från sommarstugan till rondellen och hon blev svettig! Hade jag inte funderat på att ställa ut henne skulle jag ha rakat henne nu. Fäller stora tussar nu. ca 1½h.

Jossan red jag fjället och till höger vid sommarstugan, fram till ridvägen. Lagom sansad mot det sävligare hållet utom på den "nya" sträckan där hon fick fart under galoscherna. En del galoppsträckor på vägen bort och mest trav på vägen hem. travade hela vägen från sommarstugan till strax innan rondellen.

Målet innan året är slut är att båda ska orka galoppera hela denna sträcka!  :)
Lite annorlunda var det att rida med glasögon :p

Hem till christian vid 16:30 och vi lagade potatisgratäng, fransyska i ugnen - söndagsmiddag. Sen hem och lite mys i soffan innan Linnéa skulle lägga sig. Tilda är riktigt gosig, vill bli klappad och borstad och sov på mina fötter -känns som det är dags snart för kattungarna!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar