onsdag 9 februari 2011

Fasta rutiner

Jag är emot fasta rutiner. Inte så att jag ogillar dem men om man inte kan frångå fasta rutiner ligger man illa till i sin hantering av hästar.

Hästar är vanedjur, javisst. Men en häst som inte kan anpassa sig är en ganska besvärlig och svårhanterad häst.

Igår när jag var i stallet frågade en annan tjej mig om det var ok att hon gav sin häst kraftfoder, hon var orolig att de andra hästarna skulle bli "upprörda". Ja det går bra sa jag. För i min värld är det helt ok, ni kanske oxå tycker det låter ok men det är inte så överallt. Jag stod i ett stall där man inte kunde ge sin häst mat utan att de andra fick mat, för annars blev hästarna så upprörda. Självklart blev de det de var vana vid att alltid få mat när andra hästar fick det. Men hästar som vet att det inte alltid betyder att de får mat när grannen får det lär sig det ganska omgående. Ganska konstigt för de som hade stallet tävlade sina hästar en hel del och på tävlingsplatser när man har hästarna uppstallade så lär det sällan ges mat till alla hästar samtidigt.

Samma sak med ett annat stall där man inte fick ha barn-minderåriga eller  hundar med sig. för då blev hästarna skrämda, klart de blev skrämda hästarna var ju inte vana vid varken barn eller hundar, men ett stall där både barn och hundar rör sig i kommer du att få hästar som är vana vid det mesta när det gäller liv och rörelse.

Har man stallrutiner ska man självklart försöka följa dem men mer för den mänskliga faktorn än för hästarnas skull - frånsett från matrutinerna om inte hästarna har fri tillgång till mat. Det är ju inte så bra om de får stå ett par timmar för mycket utan mat, de kan bli ganska odrägliga att hantera då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar