tisdag 15 februari 2011

Måndag 14:e - Ridhus + BIB

:D Humör och energi saknar inte min rödhåriga fuxflicka iallafall :D

Igår red jag upp till ridhuset, vi fick sällskap av hela tre ekipage från stallet så vi var en mindre karavan. Jossan var snäll att göra iordning men ville inte ha reflexer på bakbenen och vevade lite med benen. Sen somnade hon nästan på stallgången när vi väntade på att de andra skulle bli klara.

Vi traskade på sist och Jossan kikade mycket på sidor och bakåt så det inte kom någon och skulle äta upp oss. :) när vi kommit en bit skulle vi trava och då fick Rocky lite överskottsenergi och stod på stället och hoppade. Jossan skötte sig men tillslut lyckades hon ta sig förbi Zeb och då blev livet lite roligare.

Vid ridhuset hann vi ikapp två till ekipage från grannstallet och inne i ridhuset var det en till ryttare. Det var med andra ord totalt sju ryttare och hästar inne i ridhuset. Jag började med att skritta runt med Jossan för att få henne att lugna sig lite eftersom hon var lite på tårna, men det blev inte bättre eftersom en av hästarna som leddes för hand hoppade till ungefär varanna minut och skenade iväg ett par steg så långt tygeln räckte. Jossan tyckte med andra ord inte att det var så otäckt att det smällde i dörren men blev desto mer uppstressad över de andra hästarna som blev skrämda. När jag skrittat ett tag bestämde jag mig för att hoppa av och klä av oss, nyttig övning :/ Inga problem att ta av mig overall och Jossan ländtäcke. Men sen blev det svårare för jag skulle upp igen och Jossan tyckte att den lilla pallen var otäck. Vi sitter ju alltid upp från våran "fasta" pall vid stallet och det är ju väldigt bekvämt. Men man skämmer bort både hästen och sig själv. När Jossan inte alls ville stå stilla vid pallen bestämde jag mig för att hoppa upp på vanligt sätt, smidig som en planka, Kom jag halvägs upp i sadeln med foten i ena stigbygeln och hängandes på sidan när Jossan tyckte att allt var lite otäckt så hon började hoppa/halvbocka och jag hade fullt sjå att hålla i tyglarna och hänga kvar, vilket gjorde att hon hoppade ännu mer. Det var nog tur att jag inte försökte få över benet. Jag lyckades komma ner - på fötterna och komma loss ur stigbygeln *pust* Samt hålla kvar min lilla hoppetossa. Hon lugnade ner sig och sen skrittade vi några varv innan jag provade igen, denhär gången provade jag att hänga lite på sidan/hålla i sadeln innan jag hoppade upp och då gick det bra. *pust*

sen travade vi lite och vilken härlig trav! Lite otäckt nere vid skjutdörren men det gick ganska bra. Provade även en högergalopp som blev lite skuttig i början och sen inte med så bra kvalite. Sen tror jag att Jossan blev lite trött :) Så jag skrittade henne för hand och sen klädde jag på oss. Det var inga problem att hoppa upp sen och vi fick sällskap av en tjej från grannstallet hem.

Tror nästan vi var ute i 1½h. och resultatet: ännu en BIB till stallets stora fest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar