onsdag 5 november 2014

Ridning


Inget speciellt igår


Vi lyckades klara oss undan regnet - mörkt nu när man kommer hem och när man åker. Det är höst, men temperaturen är helt fel, borde vara kallt och krispigt i luften men istället är det nästan kvalmigt och fuktigt runt 10-15grader. Började med att mocka ur paddocken, En kärra blev det. Det är helt klart bättre att hästarna går där och bajsar än att de bajsar i leran runt höhäckarna och vid ingången. Funderar frebilt på hur man kan på billigast och enklast sätt kan förbättra marken. Gräva bort lera, hälla på sand - räcker det som en billig och enkel åtgärd? behöver inte hålla för 20år framöver, kan tänka mig lite jobb och lite investering och istället göra underhåll årligen. Grindingången är högsta punkten sen är det en liten sluttning ner förbi höhäcken/stallväggen och sen planar det ut nere vid hagarna.


En nackdel med lösdrift är - om man inte har bra dränerade marker - är ju att hästarna inte kommer in så att hovarna får torka, antagligen därför Jossan dragit av sig två skor :p




Amanda hade rullat sig i paddocken, långhårig vit liten ponny, blöt päls, grus - Hm nej ville inte lägga på sadeln och orkade inte vänta tills ponnyn torkat så det blev tömkörning istället. Började med trav med framåtbjudning, sen trav/skritt/galopp med många avbrott och igångsättningar. Hon lyssnar bra, tänker på att försöka få så små rösthjälper som möjligt. Men vi har lite problem med "Braa" som hon gärna vill tolka som "Traaav". Galoppen blev lite sådär - speciellt avbrotten är jobbiga där hon inte orkar bära sig och faller fram och isär. Men galoppen som sådan är betydligt bättre, mer samlad och inte lika mycket spring. efter det så travade vi på volt och flyttade in framdelen lite - eller var det bakdelen som flyttades ut ;) avslutade med lite mer galopp.
Jossan fick ett dressyrpass. Började med trav - takt och framåtbjudning, få henne att gå i samma takt och inte vingla :) Inte det lättaste ;) la in skänkelvikningar ganska tidigt för lösgjordhet och till höger gör hon dem jättefint, vänster är jobbigare. Sen lite galopp, samma där, takt och framåtbjudning inte så mycket krångel idag. Efter det så jobbade jag lite mer med min egen sits, nedsutten trav - pust. Jag har ju inte haft speglar till hjälp men nu insåg jag att jag kan ta hjälp av skuggorna, och de är inte så kul att se, jobbar på att öka min egen stabilitet i överkroppen och inte hålla på att wobbla så mycket. Samtidigt som jag ska vara avslappnad. hjälpte till mycket när jag "släppte ner" och slappnade av i benen och "red med" istället för att bara guppa med. Hm kom på nu varför det känns som jag har lite träningsvärk i benen ... försöker även jobba med att slappna av i axlar och armar där jag ofta låser mig. eftersom det kändes lite ryckigt i början så släppte jag efter lite på tyglarna och lät henne ha halvlånga tyglar så jag kunde fokusera på sitsen. Först sprang hon lite och sen blev hon lång och drog upp halsen & huvudet men när jag hittar sitsen så blir hon automatiskt rundare och sänker hals och huvud. Jätteintressant att man så lätt kan få hästen i form bara genom att sitta rätt. Så hon fick fortsätta att jobba med takt och balans medan jag fokuserade på min följsamhet. - lite snubblig kändes hon. Red ca 50min.

när det var klart så fyllde jag på höhäckarna - är inte helt nöjd med utrymmet, skulle vilja ha såpass stor att jag bara skulle behöva fylla på varannan eller var tredje dag, nu får jag fylla på varje. Skönt iallafall att båda hästarna verkar ha vant sig vid fri tillgång och att Russet inte har ätit ihjäl sig utan faktiskt ser fin ut i kroppen - ok lite rund om magen men har inte blivit fet än :)
 även om den stora måste få lite extra i kraftfoder - det går ju inte att ha för bra hö för russets skull. annars tror jag den stora oxå hade klarat sig bara på hö. Eftersom jag är lat & snål så orkar jag inte ge henne lucern - vilket hade varit att föredra, men ättiden blir så mycket längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar