tisdag 26 november 2013

Omvänd Morgonstund

Inte nog med att det var tungt att komma upp ur sängen, jo hade blivit någon timme för sent i säng kvällen innan. Hade stökat runt i stugan och lagat mat, potatis och purjolökssoppa som fick lite för lite potatis i sig och desseutom förberett och förstekt kålen inför kvällens kålpudding. Sen började jag fixa iordningen julklapp till Linnéa en fotobok (hoppas hon inte läser här ;)) :) Det tog sin lilla tid.

Tog iallafall på mig min stalloverall och behövde inte frysa, när jag kom in i stugan igen och skulle väcka Linnéa höll samma barn på att skrämma livet ur sin mamma när hon hoppade fram ur garderoben! Väldigt oväntat i vanliga fall brukar jag ju få skaka liv i henne :) Så det blev en skräckblandad glad överraskning.

Måndagskvällen var jag ute och promenerade med Amanda, vi gick nästan bort till ridhuset/legas. Men vände efter den sista lilla backen. Bättre att promenera brevid när man bara ska skritta för då håller även ryttaren värmen. Amanda var lite seg på bortåtvägen men fick en otrolig fart på hemvägen. En sån skritt som jag för 1½år sen när jag precis köpt henne aldrig i min vildaste fantasi hade kunnat gissa att hon hade när man mer eller mindre fick släpa fram henne. Hennes största nackdel nu är att hon väldigt väldigt gärna väljer trav istället och är så snabb på att smyga in i trav. Var ute i ca 50min.

Jossan hade motionerats av Jenny i paddocken. Kul att hon blir riden av någon annan än mig. Lite stel och ovillig, springig men hade blivit bättre. hon är ju inte så mycket "dressyrad" senaste tiden och det blir väl ännu mindre nu när paddocken frusit.

Försöker fundera på träningschema:
Jossan:
tömkörning 2 dagar varav 1 dag bommar
Dressyr 1dag
Uteritt 2 dagar (1 dag lungt tempo/skritt, 1 dag skritt/trav/galopp)

Amanda:
Körning! - 2 dagar
tömkörning 1 dag (madde brukar ofta göra det nån av sina dagar)
Dressyr 1 dag
Hoppning 1 dag
Uteritt 1 dag
Skritt/vila 1dag

Skulle vilja ha dessa som kylskåpsmagneter! så kan man flytta om och "bocka av" de som man gjort för veckan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar