tisdag 17 juni 2014

Tre bra dagars ridning

Har ridit dagarna tre, tre bra dagar trots en ofrillig avsittning. hm nu känner jag att jag redan rör ihop dagarna.


I fredags löshoppade jag båda hästarna, gick sådär, amanda hoppade fint i en 4 studs, behövde inte ens sätta upp spärrband i början, sen flyttade jag om till ett rättuppstående och en oxer och då smet hon ut innan oxern, men hoppade fint sen. Jossan var mer tveksam, tror jag höjde lite för mycket för tidigt, saktade av till trav och rev med bakbenen. Så jag sänkte och så fick hon hoppa ett par gånger på en "trygg" höjd.


Lördagen red jag ut på Jossan & på Amanda. Jossan red jag fjälletrundan red till höger - hon var sprättig och tittig och det blev en hel del trav för att hon var så spänd. När vi kom ut på mularedsgrusvägen över fälten galopperade vi, men jag hade fokus på en fotgängare längre fram men Jossan fick syn på det otäcka däcket vid sidan av vägen och hoppade åt sidan och då blev jag hängande på sidan, trodde först att jag skulle klara det men så gick hon några till steg åt sidan och då gled jag av i gräset i diket - en mjuk landning. Tappade tygeln och trodde att hon skulle springa hem men hon stod förvånat och tittade på matte. Sen var hon snäll så jag fick hoppat upp från däcket och så fick vi fortsatt hem men sen var hon ännu mer tittig.


Amanda red jag upp till vikingagraven och sen upp mot elledningen, följde en av stigarna och vi stötte på en grävling och en orm. lite trav och lite galopp


Söndags red dressyr på båda - gick fint båda även om Jossan var lite ovillig att ställa sig i volterna. fin i galoppen och bra framåtbjudning i trav och inget sur. Amanda ungefär samma sak, känns lite seg.


Måndags - Red ut på jossan fjället rundan - vänster vid "rondellen", lite motsträvig och handbromsen i travade raksträckan och halvägs uppför stora backen och spänd ute på mularedsträckan- galopperade - denna gång utan sidohopp vid däcket. Sen galopperade vi uppför fjälletbacken och där fick hon ett mycket trevligare sug och framåtbjudning. Skogssträckan galopperade vi oxå och även där var hon trevlig. kändes sen som hon hade en del bjudning kvar så galopperade sista sträckan hem på rakan och travade på ängen. Riktigt bra konditionsträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar