tisdag 11 februari 2014

Surkärring

Jag började med att rida Amanda igår, hon äter ju upp snabbare än Jossan. och båda hästarna stog ute när jag kom hem. Så började med att ta in dem och pysslade med lite annat medan de fick äta en stund.

Började med att rida Amanda i paddocken. Hon var duktig, jobbade på men kändes emellanåt lite seg, har fortfarande en tendens att heldö när hon skrittar mellan travpassen. Men jätteduktig och fin i traven och i galoppen. Mycket styrka som saknas i galoppen men traven börjar verkligen ta sig. Gjorde lite flytta baken i skritten. Voltarbete och öka minska i trav och galoppen var det mest styrka och lite längre sträckor.

Red sen Jossan och hon var på sitt allra värsta humör, märkte redan innan jag började trava att hon inte alls var på humör och när jag började plocka ihop tyglarna lite så la hon öronen bakåt, började svänga med baken och sakta in och kände att hon hade lättat i rumpan vid minsta krav. Så istället för att ta konflikt så släppte jag på tyglarna lät henne trava på utan mitt stöd och få henne att själv hitta balans och inte tjafsa emot mig. lite springig och otålig men sökte sig efter ett antal varv lite mer neråt. Travade lite längre än vanligt,  skrittade en stund och när jag sen började trava omgång två så var det en helt annan häst. kunde ta stöd på tygeln men hängde sig nästan lite men inget bråk längre. jobbade lite på volterna och på spåret, framåtbjudning, takt och balans. lite minska och öka för att få henne att släppa lite på tygeln.

När ridningen var avklarad fick jag gå in och ta hand om en riktigt stort lass med disk :p det samlas snabbt på när man inte håller efter det och inte ens diskstället räckte till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar