måndag 5 mars 2012

Amanda har landat

Nu är hon hemma, Mitt lilla russ Amanda som hon numera ska kallas på min dotters önskemål (Bloka Ambra). Konstigt nog lyckas jag alltid hamna på långfärd när jag ska köpa häst. Jossan hämtade jag i Lund, Amanda var inte lika långt bort men Ödeshög kändes nog så avlägset på lördagen när vi åkte fram och tillbaka samma dag. Det var svårt att veta hur lågt jag skulle sänka bommarna i transporten och i efterhand hade jag kunnat ha dem lägst ner. Lite ovillig var hon vid lastningen men jag undrar om det inte berodde på att vi hade klämt in rockarden i båset bredvid och att mellanväggen i min transport är väldigt hög. Hon visade tydligt med irriterade svansviftningar att hon inte alls kände för att gå på. Men efter lite övertalning när hon väl kommit över ”tröskeln” och var inne så stod hon väldigt snällt.



Väl hemma fick hon gå in i boxen och det som var mest intressant var maten. Kalle surade och skakade lite galler på sin sida och på andra sidan såg det lite komiskt ut med Rocky stallet högsta häst som dessutom har en ganska rejäl torvbädd J Lilla Amanda kom knappt upp till vattenhinken som jag dagen efter fick sänka några decimeter för att hon ska få en bättre drickställning.

På söndagen släppte vi ihop henne med de två andra stona i paddocken för att de skulle ha



något slätt att springa i. Gamla Emilia och Cacao – unghästen. Emilia och Ambra fick gå ihop först och det gick bra. Emilia brallade runt lite på egen hand mest pga överskottsenergi. När Cacao kom in blev det lite mer livat. Cacao ville ha Emilia för sig själv och plötsligt blev dendär lilla vita saken något väldigt hotfullt J Ambra travade efter och undrade nog mest varför de andra inte ville hälsa. När vi skulle ta över dem till hagen ville inte Amanda bli fångad och det slutade med att hon smet ut ur paddocken under den översta tråden :p Man får komma ihåg att hon inte är så stor. Men hon var inte så svår att fånga och sen gick det bra att släppa in dem i hagen. På söndags eftermiddagen så tog de in både cacao och Emilia från hagen och lilla Amanda gnäggade efter sina nya kompisar och fortsatte ett tag med det även när hon fått komma in i stallet. Det tar nog ett tag innan hon känner sig helt lugn och trygg i sitt nya hem J

 

http://www.facebook.com/#!/photo.php?v=306451472751976

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar