måndag 19 mars 2012

Efter regn kommer sol

Efter en Fredag med humöret i botten så blev helgen totala motsatsen och det var väl tur.

Christian kom förbi på fredagkvällen eller rättare sagt tidigt lördag :)  kl 24 dök han upp. Han hade försökt att ringa mig men min mobil har strulat och jag  kunde inte skicka sms eller surfat även om det såg ut som jag hade täckning och uppenbarligen kunde jag inte ta emot samtal heller. Fast det sista visste jag inte om. Jag var redo för sängen och han var pigg efter sin promenad så vi var uppe en kort stund och gick sen och la oss. Under natten hade vi två katter som var helt galna, de rände runt grävde i diverse saker och var allmänt stökiga. Bettan Bus har nog lite överskottsenergi efter att ha varit instängd från och med onsdags då hon kastrerades. Såret har läkt väldigt fint och hon är pigg och glad så trots veterinärens råd om tratt - fick hon ha bara de två första dagarna och utegång så släppte jag ut henne idag.

Jag hade stallet i helgen så jag var inställd på att inte få någon sovmorgon.

På lördagmorgonen vaknade vi av katterna som brötade runt och då hade inte ens väckarklockan ringt - den var ca 6:30. Kände mig pigg och lite rastlös så jag gick upp och gick ut och gav hästarna deras morgonmat. Med tanke på att de får mat kl 5 på vardagarna så var de nog hungriga. Frukost i lugn och ro och sen tog Christian en promenad hem i duggregnet. Jag släppte ut hästarna och fixade i stallet. In och åt lunch och surfade lite. Ut igen och lunchfodrade hästarna och sen tvättade jag hästtransporten. Perfekt väder med fuktigt i luften vilket hade löst upp smutsen lite. Jag lånade Rebeccas lite högre stege så jag kom upp och kunde skrubba taket oxå. alla plastdelar var lätta att få rent, värre med träväggarna. Nästa gång ska jag köpa en transport helt i glasfiber. Skrubbade med skurborste, liten tvättsvamp (vit),  grönsåpa och ljumet vatten. Mina favoritstädredskap. Jag fick byta vatten ett antal gånger och spolade av med rent vatten ur vattenkannan. Men den blev en nyans vitare och det kändes väldigt gött. Det tog ett par timmar och sen var det dags för lite hästeri igen.

Före                                                                                                  Efter

  

Jag hämtade in Amanda från hagen, klockan var 15:30 och jag tänkte att hon skulle få äta lite eftermiddagsmat innan hon skulle motioneras. Cacao är ganska besvärlig och stod vid grinden och ville redan in och ville inte släppa fram Amanda. Jag försökte sjascha bort Cacao men och tog bara en sväng och kom tillbaka igen. Så då gick jag och hämtade Amanda och sjaschade sen bort Cacao från grinden och då sprang hon ett varv och kom tillbaka och sparkade bakut mot mig och Amanda inte tillräckligt nära för att träffa men tillräckligt för att jag skulle bli fly förbannad och skällde ut henne efter noter. Tror att hon fattade eller så var det gamla smarta tant Emlias förtjänst som kom och ställde sig mellan Amanda och Cacao som gjorde att vi kom ut. *pust*


Sen sadlade jag och jag satt upp vid stallet. Traskade uppför backen mot masten och Amanda vinglade och ville vända, såg massor av otäcka saker, stannade flera gånger och trilskades. Försökte vända hem och kickade in under magen mot min skänkel när jag drev på och småreste sig lite. Ponnier. Kändes som hon hade överskottsenergi i kombination med ponnyenvishet. Efter ett par små fighter kom vi upp för backen och sen traskade hon på väldigt snällt. Red runt granodlingen och hoppade sen av innan backen ner och ledde henne nerför. Ute i ca 40min. Det började mörkna när vi kom hem och förarligt nog tappade jag mitt dressyrspö som jag satt under sadelkåpan.

När jag kom hem kändes det som jag hade energi

[caption id="attachment_847" align="alignright" width="224" caption="Jossan spanar, har korna kommit?"][/caption]

kvar så ut och joggade en runda i skymningen. Jag gick uppför backen men såg inte till ett spö - borde ha tagit med pannlampan. joggade sen nerför och joggade bortåt (totalt joggade jag i 15min och gick i 10. Det känndes väldigt jobbigt. Kan bero på att man varit igång hela dagen. Hem och duschade och diskade. Det är inget vidare när man har en liten diskbänk då gäller det att inte skjuta upp på disken för den staplar sig snabbt. Sen surfade jag och slötittade på tv.

Det gick snabbt och sen var det dags för kvällsfodring och sen åkte jag hem till Christian. Christians bror Lollo var hemma hos honom och de hade djupa samtal om relationer och jag blev involverad. Christian hade lagat Thai men behöver nog tänka på att smaka av lite emellanåt men är man hungrig så slinker det mesta ner. När Lollo gick hem fortsatte vi prata över köksbordet. En sådär skön pratstund som man i en relation aldrig ska skjuta upp på för länge och vi insåg nog att vi är ganska lyckligt lottade i vår relation än så länge.

Klockan drog iväg och kl 2 kom vi i säng.

Söndags morgonen blev inte heller det någon sovmorgon upp kl 7 och åkte till stallet och fodrade hästarna. Gick sen in och åt frukost, surfade och bara tog det lungt. Vid 9 släppte jag ut hästarna och fixade sen stallet. När jag var klar var klockan 11 och jag var görhungrig. Så jag åt lite av tomatsoppan jag gjort i fredags, eller skulle nog kalla den sambal olek soppan :) lite kycklingvingar - buffalowings och sen blev jag trött! Tog en kort siesta på soffan men fick ryckt upp mig igen vid 12:30 och gick ut och lunchade hästarna. Sen tänkte jag fixa lite med caddyn, rosfläckar som vi började fixa i höstas och målade över med rostskydd har börjat rosta igen och jag fick aldrig på vit färg så caddyn har sett lite skabbig ut. Men jag insåg att grundfärgen var hos christian så jag fick ta caddyn dit och stod på hans parkering och slipade rost. Det kändes ganska snart att det var kyligt ute och jag gav upp efter bara några. får fortsätta när det blir varmare väder.

Jag åkte hem igen och tog en promenad med Amanda. denna gång stod inte cacao vid grinden och Amanda stog själv och dammsög matstället. När hon såg mig insåg hon att det var jobb på gång så hon slets bokstavligen mellan hötussarna som fanns kvar och mot lusten att slippa undan dendär jobbiga människan. Hon började gå iväg men hejdade sig och stod och tänkte en stund och sen vann matlusten och hon gick tillbaka till höet och jag kunde fånga in henne.

Tog samma vända som dagen innan men ledde henne för hand i grimma och grimskaft och hon var inte lika trilsken som dagen innan ävenom jag fick dra med henne lite. När vi kom upp för backen traskade jag in i skogen och vi körde lite offroad. Då blev hon lite piggare och traskade på bättre för egen maskin. Klättrade upp och ner, över gren och sten. När vi om ut på granplanteringen så sprang jag över lite granpinnar som låg och kan väl inte säga att Amandas hoppteknik var imponerande hon travade och tog sig över utan att tveka. Sen gick vi tillbaka hem igen, ute i ca 30-40min

Tog även in Jossan och hon fick gå och beta igen medan jag borstade. Sen var det dags att ta in övriga hästar. När alla hästar var inne åkte jag till kungälv och handlade och sen åkte jag hem till Christian. Jag hade missförstått och trodde det var hamburgare som saknades när det tydligen var brödet som var slut så det blev stekta hamburgare utan bröd och med pommes frites, men jag tyckte det var gott ändå. Sen fick jag med mig Christan hem till mig och efter att ha kvällsfodrat så satte oss i soffan och tittade på Tv. Vi blev trötta ganska tidigt båda och gick och la oss 22:30. Det var nog tur för det kändes jobbigt nog när klockan ringde kl 5 på måndagmorgonen och hästarna ville ha sin frukost. När jag kom in igen kröp jag ner brevid en mycket varm Christian och jag var väldigt glad att ha honom hos mig. Men det är dåligt för arbetsmoralen och extra jobbigt sen att ta sig upp ur sängen. hästarna släpptes ut och jag mockade - skönt att ha det avklarat ikväll och det blir mindre stökigt om man mockar innan hästarna kommer in igen. så jag blev lite sen till jobbet.

Det var iallafall en mycket skön helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar