onsdag 21 mars 2012

Punka och räddning

I måndags hämtade jag Linnea efter jobbet. Vi tog in Amanda och Jossan och Linnea fick rida sin första tur på Amanda. Det var blåsigt och inte så roligt väder. Linnea frös nog lite och det blev en kort tur men Amanda skötte sig exemplariskt och Linnea tyckte tillochmed det gick lite långsamt. Vi gick en liten bit uppemot masten. Amanda hårar riktigt mycket men har inte riktigt än släppt det värsta bomben än. Det blev sen lunch med makaroner med ost och stekt falukorv, snabbmat i sitt esse. Men det är ganska gott.

Tisdagen blev en hektisk dag. Upp tidigt och få Linnea iordning till kl sju när Christian kom och hämtade upp henne. Ut i stallet och fixade, hovslagaren kom kl 8. Jossan skoddes fram och skötte sig ganska bra, jag fick passa henne så hon inte nafsade honom i ryggen, hon är ju ganska pillig med sin mule och vill gärna bita i det mesta. Hovslagaren tog Amanda efteråt men trodde han skulle klara henne själv så jag duschade och åkte till jobbet. En kompis i stallet - Marie släppte ut Amanda efter att hon blivit skodd och skrev såhär på Facebook "Amanda visade en fantastisk smidighet vid utsläppet - det var 2 st andra pållar i närheten vid grinden så det blev lite meckigt - hon löste det genom att hoppa över båda vattenhinkarna och efteråt såg hon mallig ut. Tror att hon tom räckte ut tungan lite i smyg åt C och E ;-)" :D så hon har hopptalang den lilla :)

På väg mot jobbet körde jag på något som liknade en plåtbit som var uppvikt i ena kanten, det gick så snabbt att jag inte hann väja och jag trodde det var någon pappersbit tills jag hörde klonket, tänkte inte mer på det just då ... Jobbade hela dagen och hämtade sen Linnea vid 16:30 och hade som tur var lyckats byta bort mitt intag av hästar i stallet så planen var att åka till Mc Donalds och äta och sen åka till Linneas våruppvisning med skridskoskolan på frölunda borg som skulle börja 18:30 ombyte 18:15. när jag var i rondellen vid hjällbo var det någon som tutade, på mig? blev osäker men när jag kom ut på 45:an och det började låta illa om bilen så insåg jag att det var nog mig de hade tutat på. Svängde in vid första bästa ställe som var ett mycket bra ställe som tur var och höger framdäck var helt platt :p Linneas reaktion var go, "Ring Christian!" och efter att ha kollat efter reservdäck - inte synligt i skåputrymmet och domkraft - inte befintlig överhuvudtaget då ringde jag. Han var och handlade men lovade att komma så snart han kunde. Det kändes som en lång väntan, speciellt som Linnea var hungrig och allmänt gnällig. Hon hade haft en dålig dag i skolan, jag hade glömt att skicka med frukt och lunchen hade varit äcklig. Sen hade en kille i klassen varit dum mot henne, kastat en boll och sagt dumma saker, och även hennes bästa kompis hade inte varit snäll ... det är inte lätt livet.

Under tiden vi väntade så stannade en mindre lastbil som det stog "däck" på och det visade sig att det var en som hade en däckfirma precis brevid. Han erbjöd sina tjänster och det var tacksamt men nu var ju Christian på väg så jag fick tacka nej. Men det gör en ganska glad att det finns hjälpsamma människor även om det var hans verksamhet.

Christian kom ca 17:45 och vi tog Kian som han kom med och körde direkt till frölunda borg. Där fick Linnea gjort en 3min lång uppvisning och sen fikade vi lite och åkte till Mc donalds. Tog med oss mat och Linnea åt i bilen. Hot wings är favoriten. när linnea lagt sig var jag ganska trött men släpade mig ut i stallet för att kvällsfodra. Det var en skön och ljumen kväll och jag piggnade till och pysslade runt lite efter fodringen. Borstade både på jossan och Amanda men hade inte hjärta att slita Amanda från hennes mat och motionera mig. Hur håller man motivationen uppe på en ponny? Gick in igen och Skulle bara ... kom i säng kl 23:45 :p

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar