torsdag 8 mars 2012

Beach & Bete 2012

Igångsättning: ja Lilla Amanda Ambra behöver nu sättas igång. Tur nog verkar hon vara en liten arbetsmyra och pinnar på bra. Känner mig bara lite tveksam hur snabbt jag ska gå fram. Samtidigt som hon behöver motion för att inte magen ska bli för rund inför sommarbetet så bör hon nog inte få för mycket belastning i början med tanke på den övervikt som hon dras med. Övervikten är inte alarmerande men hon har en tillräckligt rund ponnymage för det ska vara ett hopplöst fall att hitta några revben.

Igår tog jag henne på promenad 20min i virvlande snöfall. Marsväder :p Tog på henne träns, grimskaft och longerdelta. Även om hon är snäll vill jag ha den extra lilla ”styrkan” om hon skulle hitta på något i början innan man känner varandra. Även en liten ponny är stark har jag fått lära mig den hårda vägen. Men såhär efteråt så tog jag nog i lite väl mycket. Amanda trippade på bakom mig, kom upp lite och ville köra om/taktade i trav på vägen hem men jag kunde ha slakt grimskaft nästan hela tiden. Hon gnäggade en gång på bortvägen och tittade lite på ett otäckt staket vid grannstallet där elen gav ifrån sig små knäppande ljud. Vi vände efter det otäcka staketet och traskade hem igen. En snäll liten B-ponny som skötte sig med ett A+ i kanten.

Då ska vi se planerad träning v.10

Måndag – vila

Tisdag – Longering trav ca 10min (eftersom hon ville det) + skritt i paddocken

Onsdag – promenad 20min

Torsdag – Ridning? Med linnea?

Fredag –Promenad 30min

Lördag – Tömkörning 20-30min med lite trav.

Söndag – Ridning 30 min skritt ev trav om linnea rider.

Planerad träning v.11

Promenad/skritt för hand 2-3dagar ca 30-40min varav minst en dag i kuperad terräng

Tömkörning & ridning 2-3 dagar ca 30min.

Bete 2012 here we comes!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar